Exit Bettina, go Joris en Stijn go!

nelly2Wat weinigen weten, is dat ik tijdens de splitsing van de Volksunie eerder sympathie koesterde voor ‘de Middengroep’. Dit was de groep rond Sauwens, Van Dijck en Kuijpers die vond dat de VU kost wat kost moest blijven bestaan. Toen de leden overduidelijk de groep Vlaams-Nationaal van Geert Bourgeois en Frieda Brepoels verkozen, heb ik me een aantal weken bezonnen over mijn keuze. In die periode heb ik enkele stevige gesprekken gehad met Joris Vandenbroucke en Stijn Bex, die me probeerden te overhalen om voor hun ‘Toekomstgroep’ te kiezen, o.l.v. Anciaux, Schiltz en Van Grembergen. Joris was immers degene die me, tijdens onze internaatstijd, warm had gemaakt voor het volksnationalisme van de VU. Hij was ook diegene die me, bijna 9 jaar geleden, een stageplaats aanbood op de VU/iD-fractie in het Vlaams Parlement. Iets waarvoor ik hem nog steeds erg dankbaar ben, aangezien die stage mijn politieke springplank werd. Uiteindelijk scheidden daar onze politieke wegen. Ik koos ervoor om de N-VA mee uit te bouwen, hij wou Spirit op de politieke kaart zetten en werd kort nadien Vlaams Volksvertegenwoordiger. Ik heb mijn keuze nooit betreurd…

Wat ik met deze anekdote wil aantonen, is dat ik steeds goede contacten ben blijven onderhouden met een aantal mensen van Spirit. Ik wist dan ook al maanden dat Bettina Geysen nauwelijks steun genoot van haar partijbestuur. Het is een publiek geheim in de Wetstraat dat Bert Anciaux Bettina tegen heug en meug heeft opgedrongen aan de basis. En het werd alleen maar erger, haar communicatieblunders werden haar fataal. Zo zei ze vorige maand doodleuk na het desastreuze peilingsresultaat van 0,6%: “Ach, een procentje meer of minder, daar gaat het niet om.” Wat er nu gebeurt, is dan ook de kroniek van een aangekondigde dood.

Exit Bettina dus, maar wat nu? Persoonlijk vind ik dat Stijn en Joris de fakkel moeten overnemen van Bettina Geysen. Een duobaan, twee politieke ‘jongsters’ met gezond verstand, politieke ervaring als parlementslid, een sexy jong imago, de ene hetero de andere homo, én stemmenpotentieel, iets wat in de huidige tijdsgeest niet veel links-liberalen gegeven is…

Dus Stijn en Joris, ’t is de moment, grijp jullie kans en red wat er te redden valt!

Geef een reactie

