Yves Leterme: de Balrog van CD&V

Nikske goed bestuur, nikske communautaire doorbraak, nikske begroting in evenwicht, nikske kartel… Yves Leterme heeft zijn partij opgezadeld met een beschamende 0 op 10. Kris Peeters en co moeten over zes maanden in hun blootje naar de kiezer. We hebben ze nochthans vaak genoeg gewaarschuwd. Maar neen, Leterme wist het natuurlijk allemaal veel, veel beter. Hij sleurt heel zijn partij mee in zijn ondergang.

Het doet me denken aan dit filmfragment uit LOTR: Yves Leterme als de Balrog van Moria. 

Van de andere kant is ook ‘de man van 800.000’ niet meer dan een ‘puppet on a string’. Of de premier van België nu Leterme, Verhofstadt, Van Rompuy of Reynders noemt, dat maakt niets uit. Niemand krijgt het Belgische huishouden nog op orde. En het is mijn generatie die voor dit gebrek aan politieke moed zal boeten.

Met Gandalf loopt het uiteindelijk nog goed af, maar met CD&V?

2 gedachtes over “Yves Leterme: de Balrog van CD&V

  1. Pingback: L’ apprenti sorcier Leterme

  2. In het rijke legendarium van de Midden-Aarde is er een personage die volgens mij de tragedie van Yves Leterme veel beter belichaamt dan gelijk welke balrog: de tovenaar Saruman de Witte.

    In mijn metafoor zie ik verder het Vlaams kartel in de Tweede Witte Raad, Bart De Wever in Gandalf, en de magistratuur in de Enten. Sauron verpersoonlijkt de vastgeroeste Belgische politieke structuren.

    De Saruman een betere metafoor is dan de Balrog van Moria leg ik uit in deze blogpost.

Geef een reactie

