789 x BEDANKT!

Niet meer dan 18 stemmen kwam ik tekort om de verkiezing tot Leuvens politicus van 2008 te winnen. Toch ben ik trots op mijn resultaat. Maar liefst 789 mensen verkozen me, niet slecht voor een lokale internetpeiling.

Ik wil bij deze burgemeester Eulaerts proficiat wensen met zijn indrukwekkende score.

Hierbij de volledige einduitslag van de verkiezing “Politicus 2008”:

Bruno Eulaerts

806

 

Theo Francken

789

 

Hans Vandenberg

789

 

Julien Dekeyser

692

 

Peter Reekmans

477

 

Paul Pues

438

 

Marcel Logist

234

 

 

Naar aanleiding van mijn twee plaats interviewde de redactie me uitgebreid:

 

Hoe kwam je in de politiek terecht?

 

Tijdens mijn universitaire stage in 2000 ging ik aan de slag op de Volksuniefractie in het Vlaams Parlement. Zo rolde ik in de Wetstraat. De stap naar de lokale politiek in de Dorpsstraat volgde enkele maanden later.

 

Waarom koos je ervoor op te komen bij de gemeenteraadsverkiezingen met een eigen lijst?

 

Hoewel een aantal bestuursleden van bij het begin verkoos om alleen op te komen, werden er in 2005 toch gesprekken aangeknoopt met de Lubbeekse CD&V. Ze bliezen de onderhandelingen echter op omdat we een debat durfden organiseren met Filip Dewinter. Hiermee ‘rolden we de loper voor extreemrechts in Lubbeek’: dixit CD&V. Te gek voor woorden, natuurlijk. Als een debat al niet meer mag… Een gemiste kans, niet alleen behaalden we nipt geen zetel, ook CD&V kon onvoldoende profiteren van de liberale terugval. Ik geef toe dat dit nog steeds een beetje wringt, onze stemmen hadden in een kartel met CD&V immers het verschil gemaakt…  Ik ben er trouwens van overtuigd dat Koenraad Van Coppenolle, Jo Pierson, Dr. Duerinckx en heel wat andere christendemocraten er net zo over denken. Maar tja, gedane zaken nemen geen keer.

 

Welk verschil is er volgens jou tussen het profiel van een goede lokale politicus en dat van een nationaal politicus?

 

Geen, een goed politicus is in mijn ogen iemand die zijn dossiers kent, een groot netwerk heeft en hartelijk en oprecht is. Of dit nu in de Dorpsstraat is of in de Wetstraat maakt voor mij geen verschil.

 

 

Wat zijn de belangrijkste kenmerken van een goed burgemeester?

 

Dezelfde als die van een goed politicus met daarbij nog de eigenschappen van een goede coach. Persoonlijk vind ik Freddy Vranckx een goede burgemeester. Het is alleen spijtig dat zijn bestuursploeg zo zwak is, en elk gemeentebestuur is nu eenmaal maar zo sterk als haar zwakste schakel. In Lubbeek is die erg zwak, geloof me.

 

Wat is de toverformule om zonder politiek mandaat toch aan politiek te doen?

 

Hard werken, veel netwerken en de juiste dossiers uitkiezen. Over dat politiek mandaat maak ik me niet veel zorgen. Vroeg of laat komt dat er wel van. Mij gaat het erom dingen in beweging te zetten.

 

Wat zijn jouw politieke verwezenlijkingen waarop je het meest trots bent?

 

Het meest trots ben ik op de realisatie van de Vlaamse wooncode waardoor anderstalige huurders van een sociale woning verplicht Nederlands moeten leren. Dit om hun integratie te bevorderen. Als raadgever van Minister Bourgeois heb ik dit destijds mee onderhandeld. Het was een lange, nachtelijke vergadering op het kabinet van minister Keulen, het dossier zat muurvast, want wat weinigen weten is dat aanvankelijk Sp.a noch VLD erg happig waren om dit in te voeren. Het is door het onophoudelijke aandringen van mijn collega Steven Van Muylder en mezelf dat dit dossier uiteindelijk toch goedgekeurd werd. Ironisch genoeg was het VLD-minister Keulen die er wat later fors mee uitpakte.

Daarnaast ben ik trots op mijn partij. Met het ontslag van Geert Bourgeois en de kartelbreuk met CD&V, hebben we een torenhoge prijs betaald, maar we hebben ons woord gehouden. En dat vind ik belangrijk. Als ik zie hoe de CD&V nu door het zand moet kruipen voor de Franstaligen, de PS op kop dan ben ik uiteindelijk blij dat we die knoop hebben doorgehakt. Als lid van het nationaal partijbestuur hoop ik daartoe mijn steentje te hebben bijgedragen.

Tot slot ben ik tevreden over mijn eerste jaar als provinciaal N-VA-voorzitter. De interne partijwerking en –communicatie in onze provincie zijn erop vooruit gegaan. De komende verkiezingscampagne in mei wordt de volgende grote uitdaging.

 

 

Waar wil je de komende jaren beleidsmatig in Lubbeek op wegen?

 

Het Lubbeekse erfgoed, de bescherming van het landelijk karakter van Linden en de grote infrastructuurdossiers.

De totale verwaarlozing van de prachtige Kasteelhoeve in Linden maakt me intriest. Ik blijf vechten voor een restauratie van dit uniek stukje erfgoed. Daarnaast komt het landelijke karakter van onze gemeente onder druk te staan. Vooral Linden dreigt het slachtoffer te worden van de Leuvense uitbreidingsdrang. Tot slot komen er de komende jaren heel wat grote infrastructuurwerken op ons af. Zo zal ik de herinrichting van Sint-Bernard en Lubbeek-dorp op de voet volgen.

 

En als ik nog één dossier van buiten Lubbeek mag noemen: de bouw van een nieuw voetbalstadion voor OHL, onze Leuvense fusieploeg.

 

Komt jouw succes in de “Politcus 2008” voor jou onverwacht of rekende je jezelf tot de kanshebbers?

 

Ik had het niet verwacht maar voel me vereerd. Ik vind jullie internetkrant trouwens een prachtig initiatief.

 

 

Geef een reactie

