Lang leve de stemmengarnaalpremier!

Ik heb niet op hem gestemd, maar voor mij moet Leterme terug Premier worden (ik stemde ten andere nog nooit in mijn jonge leven op een ‘tsjeef’, behalve één keer, de gelukkige was Carl Devlies, maar dat relaas doe ik een andere keer). Yves Leterme heeft het mandaat van de Vlaamse kiezers en dat is toch nog altijd wat telt. Meer dan 800.000 voorkeurstemmen, daar kan elke rechtgeaarde democraat toch niet zomaar omheen? In de Wetstraat is het nochtans ‘bon ton’ om hem uit te spuwen. Meer nog, voor heel wat Wetstraatwatchers is Steven Vanackere een veel betere keus, voor de Franstaligen is hij zowat een halfgod. 

Steven Vanackere, euh even kijken… Amper 3.405 stemmen behaalde Dhr. Vanackere als lijstduwer voor het Vlaams Kartel in 2007 (kieskring B-H-V). Ter vergelijking, uw dienaar behaalde er vanop een slechtere plaats en vanuit de veel kleinere kieskring Leuven zelfs meer, welgeteld 3.522. I rest my case…

Spijtig dat er in onze taal geen tegengesteld woord bestaat van het woord  ‘stemmenkanon’. Stemmengarnaal?

‘Ho maar, in 2007 kende niemand hem.’ Hoor ik u zeggen. Wel, in 2009 was het niet veel beter.  Als Vlaams Minister van Welzijn haalde Vanackere niet meer dan 2.385  Brusselse stemmen terwijl Leterme in West-Vlaanderen goed was voor maar liefst 93.633 voorkeurstemmen. 

Alleen in een land zo ziek als belgië wordt zo’n garnaal gebombardeerd tot vice-premier, wie weet zelfs tot Premier.

Democratie is toch iets prachtigs, nietwaar.

Geef een reactie

