De Billy Elliot van Leuven

 Elke OHL-supporter heeftl hem ongetwijfeld al opgemerkt, onze mannelijke cheerleader. Vandaag krijgt hij een volledige nationale bladzijde in Het Laatste Nieuws.

De Billy Elliot van Leuven, Matthias De Nie!

R E S P E C T !

Het Laatste Nieuws 8 december 2009 
“Dit is écht
|<< << 10 van 21 >> >>|
“Dit is écht kicken”Hij houdt niet zo van voetbal, maar van dansen des te meer. Matthias De Nie (15) is wellicht ’s lands enige mannelijke cheerleader in de voetbalcompetitie. Hij moedigt sinds kort het bonkige elftal van tweedeklasser ohl (Oud-Heverlee Leuven) aan. Als enige shortje tussen de juichende minirokjes. “Het is doodeng, maar het is kicken.”Annick De Wit

Matthias wilde altijd al dansen. “Maar ik durfde niet. Omdat dansen voor meisjes is – zo vindt iedereen. Ik heb al mijn moed moeten verzamelen om bij de dansclub te gaan, hier in mijn woonplaats Moorsel. En deed het dan toch, in het kielzog van mijn zus. Ik was toen twaalf. Nu trek ik het me niet meer aan, wat mensen vinden. Ik denk: ik dúrf het tenminste. Ik heb lef.”

Maar cheerleader zijn? Bij het voetbal dan nog – grotere samenscholingen van macho’s vind je nergens. “Ik heb veel bekijks, daar pal in midden van dat grote voetbalveld. Da’s wel waar. Maar ik probeer daar niet op te letten. Ik tóón mezelf. En ik dans. Ik geniet ook wel van de aandacht. Ik heb vroeger al veel optredens gedaan, voor ik bij de cheerleaders was. Maar zo’n vol stadion, dat is toch wel wat anders. Dat is doodeng, maar ook: kicken.”

Fijne bende

Met de spelers heeft hij geen contact. “We zien hen bezig van in de tribune, tussen onze optredens door. Sommige meisjes kennen hun namen wel, maar ik niet. Ik denk wel dat ze het leuk vinden wat we doen.” Maar met de andere pomponnen heeft hij een leuke band. “We zijn een fijne bende. Na het optreden drinken we nog iets samen, en dan gaan we weer naar huis.”

Matthias zou het al niet meer kunnen missen. Hij heeft er nochtans lang moeten over nadenken, toen ze hem vroegen om mee te doen met de cheerleaders. “Mijn eerste reactie was: neen, níks voor mij. Maar uiteindelijk dacht ik: waarom niet? Ik heb niks tegen voetbal. Als de keeper van mijn broer zijn ploeg niet kan spelen omdat die dat weekend bij zijn papa is, dan spring ik in. En verder speel ik handbal. Ik doe veel sporten graag. Maar dansen toch het liefst. En weet je wat wel zo aantrekkelijk is aan cheerleader zijn? Dat Amerikaanse. Ik hou daarvan. Ik word in mei zestien, en ben bezig een groot feest te organiseren voor mijn hele schooljaar, zoals je op tv ziet bij ‘Sweet Sixteen’. Ook met dans, natuurlijk. Ik vind dat te gek.”

Even geen feest op dit moment, evenwel. De cheerleader zit te blokken voor de examens. Maar gisteravond trok hij toch, zoals elke maandag, naar de training. “Ik heb er zelfs al ziek gestaan. Sinds mijn twaalfde heb ik geen enkele training overgeslagen.” En ook volgend weekend weer zijn kostuumpje aan en mee met ohl. “Ze roepen wel eens ‘homo’, sommige jongens. Maar daar lach ik er eens mee en doe gewoon verder. Ik ben hetero, maar ik dans gewoon graag. Niks mis mee toch?”

Integendeel. Gimme an O, gimme an H, gimme an L!

Als enige jongen tussen al die juichende minirokjes?

En dan? Dansen is nu eenmaal mijn favoriete sport

Matthias De Nie

Matthias (15) wellicht enige mannelijke cheerleader in voetbalcompetitie

Matthias

in cheerouftit, compleet met ‘pomponnekes’.

Foto’s Cardinael

© 2009 De Persgroep Publishing
Geef een reactie

