het wedervaren van een Vlaamse cabinetard

Uw dienaar belt vorige dinsdag voor een dringend dossier naar het kabinet van Joëlle Milquet, vice-premier van dit roemrijke koninkrijk:

tuuut – tuuut – tuuut

Receptioniste: ‘Cabinet du vice-premier Joëlle Milquet, goedendag, bonjour.’

Uw dienaar: ‘Goedendag, u spreekt met Theo Francken, adjunct-kabinetschef van Vlaams Minister Geert Bourgeois, is het mogelijk om mevrouw Van Zeelandt te spreken?’

Receptioniste: ‘Mevrouw Van Zeelandt is niet aanwezig.’

Uw dienaar: ‘Kunt u haar vragen me dringend terug te bellen, mijn GSM-nummer is …’

Receptioniste: ‘Ik vraag het haar van zodra ze terug is.’

Gisteren, vrijdag om 9.30u, het dringende dossier wordt hoogst urgent, gelet op de interkabinettenvergadering een half uur later, uw dienaar wacht al 3 dagen tevergeefs op een federaal teken van leven en besluit een zoveelste poging te wagen:

tuuut – tuuut – tuuut

Receptioniste: ‘Cabinet du vice-premier Joëlle Milquet, bonjour.’

Uw dienaar: ‘U spreekt met Theo Francken, adjunct-kabinetschef van Vlaams Minister Geert Bourgeois. Kan een goedendag er niet meer af op jullie belgische kabinet?’

Receptioniste: kwak – tuuut – tuuut – tuuut

Uw dienaar, ontzet van dergelijke brute behandeling, belt onmiddellijk terug:

tuuut – tuuut – tuuut – tuuut – tuuut – tuuut – tuuut – tuuut – tuuut …

 Vrijdag 11.30u: de vergadering is afgelopen, de urgentie van het dossier is voorbij, maar uw dienaar, nog steeds niet goed van de telefonen-neersmijtende-telefoniste van Milquet, probeert het nog eens:

tuuut – tuuut – tuuut – tuuut – tuuut

Receptioniste: ‘Cabinet vice-premier Joëlle Milquet, bonjour.’

Uw dienaar: ‘U spreekt met Theo Francken, de adjunct-kabinetschef van Vlaams vice-minister-president Geert Bourgeois, ik bel namens de Vlaamse Regering. Ik probeer al een hele week Catherine Van Zeelandt te bereiken. Het is dringend. Enneuh, goedendag is het Nederlandstalige woord voor bonjour, moest u dit niet weten.’

De receptioniste vloekt iets in het Frans, zet me ‘on hold’ en geeft me na lang wachten, een collega van Mevr. Van Zeelandt door.

Collega van Van Zeelandt: ‘Goedendag mijnheer, mevrouw Van Zeelandt is er niet, maar ik zal u mijn kabinetschef doorgeven.’

Kabinetschef Milquet: ‘Goedendag mijnheer Francken, ik heb begrepen dat u mevrouw Van Zeelandt probeert te bereiken.’

Uw dienaar: ‘Inderdaad, al een hele week, ze is onbereikbaar en uw receptioniste is een brutale vlegel die dringend een cursus Nederlands mag volgen.’

Kabinetschef: ‘Oprechte excuses, op ons kabinet loopt niet altijd alles even vlot, mijn naam is Philippe Bouchat. Ik stel voor dat u mij voortaan altijd rechtstreeks op mijn GSM belt. Ik geef u mijn nummer.’

Samenwerkingsfederalisme van de bovenste plank!

Geef een reactie

