De haas en de stroper

 ’t Zijn er weinigen die het weten, maar ik ben een natuurliefhebber. Natuurlijk geen groene fundi die bij elke nieuw ontdekte kakkerlakkensoort een biologisch orgasme krijgt, maar ik kan wel intens genieten van de natuur. Vooral tijdens het joggen overvalt me dit gevoel. Echter, al te vaak leiden ook deze loopuitstapjes tot ergernis en rebels intern protest. Zo stoor ik me er bijvoorbeeld mateloos aan dat bij élke potsierlijke nieuwbouw in de bossen van Hoog-Linden altijd álle bomen op het desbetreffende kavel blijken te moeten worden gekapt. Waarom ga je dan in een bos wonen?! vraag ik me dan nukkig af.

Wat me deze winter ook is opgevallen, is dat ik nog niet één haas heb gezien. Hazen zijn sowieso moeilijk te ‘spotten’, maar in de winter springen ze – op de kale velden – toch meer in het oog. Voor het eerst in jaren heb ik er niet één gezien. Volgens mij zijn de Lubbeekse stropers de schuldigen. Er wordt in ons dorp al jaren gestroopt dat het een lieve lust is. En niemand die ertegen optreedt. Ik weet het, het klinkt nogal middeleeuws, maar hoe meer ellende bij de bevolking, hoe meer er gestroopt wordt en hoe minder wild er te ‘spotten’ valt. En geloof me, het was een barre winter voor veel arme en minder arme gezinnen…

Toch kan ik het stropen niet goedpraten. Hoewel ik pro jacht ben, ben ik radicaal tegen stropen. Ik roep de Lubbeekse boswachters dan ook op om samen met de jagers deze stropers actief op te sporen en aan te geven. Zoniet zal het niet bij uitstervende hazen blijven…

Geef een reactie

