Antwerpen, hoofdstad van Vlaanderen?

Volgende week zaterdag houdt de de Vlaamse Beweging een cruciaal congres over het Brusselvraagstuk ‘Wat met Brussel binnen een onafhankelijk Vlaanderen?’. Het is veruit het heetste hangijzer waarmee de Vlaamse Beweging al jaren worstelt.

Er zijn 2 kampen, het kamp Crols (gewezen hoofdredacteur van Trends) dat Brussel opgeeft en het kamp Van den driessche (partner bij KPMG) dat voor Brussel blijft gaan. Het wordt dus een congres op het scherp van de snee met als grootste struikelblok, resolutie 3.1 ‘De Vlaamse staat behoudt Brussel als hoofdstad.’. Als actief Vlaams Beweger, bestuurslid van VVB Leuven en voorzitter van N-VA Vlaams-Brabant en Brussel, zal ik de resolutie 3.1 goedkeuren.

TENZIJ… 

Het Parlement van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest staat laatste in de lange belangenconflictenrij. En dat is niet zomaar, want een Brussels belangenconflict tégen de splitsing van BHV zou immers betekenen dat er in hun Parlement een stemming van Franstaligen tegen Vlamingen komt en dat is net wat de Franstaligen ons zo verwijten: dat wij BHV willen splitsen in het federaal Parlement Vlamingen tegen Franstaligen. Toch gaan er steeds meer Franstalige stemmen op om ook door het Brussels Parlement een belangenconflict te laten inroepen tegen het splitsingsvoorstel voor B-H-V. En dit onder het motto: ‘Als het moet, dan moet het maar.’ Zo wordt immers alles nog maar eens uitgesteld en komt het Belgische EU-voorzitterschap niet in het gedrang. De Frans-Brusselse politieke kaste beseft blijkbaar onvoldoende dat het Brussels politiek samenlevingsmodel hierdoor volledig ondergraven zou worden.

Indien de Franstaligen dát durven, dan geef ik Brussel op. Dat meen ik. Dan mag voor mij een andere stad de hoofdstad van Vlaanderen worden. Geloof me, ik zeg dit zeker niet van harte, want ik hou van Brussel-stad, werk er al jaren met plezier en voel me er als provinciaal N-VA-voorzitter toch ook wel een beetje politiek verantwoordelijk voor.

Maar als het moet, dan moet het maar…

Ik hoop uit de grond van mijn Brabants hart dat Minister-President Picqué toch nog eens héél diep nadenkt, voor hij met dit scenario instemt.

Geef een reactie

