Een dag in het leven van een Vlaamse ‘cabinetard’

 ‘Wat doe je eigenlijk van werk?’ 

‘Ik ben adjunct-kabinetschef van Vlaams Minister Geert Bourgeois.’

‘Ja, dat weet ik, maar wat doe je dan van werk?’

Bovenstaande vragen krijg ik vaak. Veel vrienden en kennissen weten immers absoluut niet wat een ‘cabinetard’ de hele dag doet.

Vaak antwoord ik dan dat ik me specifiek bezighoud met 2 Vlaamse beleidsdomeinen waarvoor Geert Bourgeois de bevoegde minister is, zijnde Inburgering en Vlaamse Rand. Om dit te verduidelijken geef ik vaak een concreet voorbeeld van wat ik die dag allemaal gedaan heb. Mijn agenda van morgen ziet er bijvoorbeeld als volgt uit:

10u: Partijbestuur N-VA o.l.v. voorzitter Bart De Wever: We wisselen van gedachten over de politieke actualiteit. Ditmaal zal het uiteraard hoofdzakelijk over BHV gaan, maar ook het goede nieuws over de Vlaamse begroting zal besproken worden. (Ik zetel niet als cabinetard in het partijbestuur, wel als provinciaal N-VA voorzitter.)

14u: Intern kabinetsoverleg over het Belgisch/Vlaams communicatieplan in het kader van het Belgisch EU-voorzitterschap. Het is onze opdracht om voldoende Vlaamse klemtonen te leggen in de communicatie naar Europa toe. Een hele uitdaging.

14.30u: Intern overleg Taskforce Brussel. Ik overleg met onze raadgever Vlaamse Rand en Brussel, Sonia Vanlaere, over de door minister Smet geplande Taskforce Brussel die tot doel heeft om de samenwerking tussen de Vlaamse Gemeenschapscommissie en het Vlaams Parlement te verbeteren.

15u: Overleg met alle Vlaamse schepenen in de 19 Brusselse gemeenten over het inburgeringsbeleid te Brussel. Mijn minister heeft alle Vlaams-Brusselse schepenen uitgenodigd om het inburgeringsbeleid in Brussel te optimaliseren.

16u: Intern kabinets- en  partijoverleg over het grond- en pandendecreet. De laatste stand van zaken mbt de uitvoering van het grond- en pandendecreet wordt gegeven. Dit gebeurt samen met de parlementsleden en de collega’s van het kabinet van minister Muyters. O.a. het politiek gevoelige thema van het ‘wonen in eigen streek’ zal uitgebreid aan bod komen.

Tussendoor houd ik mijn mails bij (lange leve blackberry!), loop ik bij mijn collega-raadgevers (Sonia Vanlaere voor Vlaamse Rand, Sadia Choukri voor Integratie en Leen Verraest voor Inburgering, wat zou ik zonder hen moeten doen) langs, houd ik mijn dagelijkse politieke (BHV-)gesprekje met collega Mark Deweerdt en telefoneer ik (terug).

En tegen 19u ga ik met enkele kameraden eten in Opwijk op het jaarlijkse eetfestijn van de N-VA-afdeling.

Geef een reactie

