De keuze is aan U

 Als politicus moet je keuzes maken, en dat is niet altijd makkelijk want kiezen is verliezen. Maar niet kiezen is nog veel harder verliezen. Het eeuwige ‘enerzijds-anderzijds’ ‘willen maar niet kunnen’-verhaal, is niet aan mij besteed, wel integendeel. Ik heb mijn keuze gemaakt. Ik wil als politicus prioritair werk maken van volgende 3 zaken:

1/ Vlaanderen veel meer bevoegdheden geven, als het even kan alles. Zo niet, quasi alles. 10 jaar werken in de Wetstraat, achter de schermen van zowel de wetgevende als de uitvoerende macht, heeft me één zaak geleerd, dit land loopt op haar laatste benen. De kloof is te diep, de empathie ongemeend.

2/ Asiel- en migratie: de grootste puinhoop van het Belgische contrafederalisme is zonder discussie het asiel- en migratiebeleid. De snelbelgwet, de opvangcrisis, de collectieve regularisatie, … ‘You name it, they did it.’ De verantwoordelijkheid van Open VLD en CD&V is verpletterend. ‘Off the record’ geven ze dit grif toe, ‘on’ wringen ze zich in zielige bochten. De hamvraag blijft natuurlijk of goed beleid überhaupt nog mogelijk is zolang toegang tot het grondgebied en de nationaliteit Belgische bevoegdheden blijven. Eerlijk? Deuh.

3/ Combinatie werk-gezin: Vlaanderen ondergaat al enkele decennia een stille sociaal-economische metarmorfose. Het (al dan niet nieuw samengestelde) tweeverdienersgezin wordt de nieuwe standaard. En dit vergt veel, erg veel van onze jonge ouders en koppels. De overheid moet de combinatie werk-gezin dringend verbeteren. Dit hoeft niet veel te kosten, integendeel, het zal ontzettend veel opbrengen. Samen met de beperking van de werkloosheidsuitkering in de tijd zal het immers onze arbeidsmarkt een enorme ‘boost’ geven. Het kan van onze sociale zekerheid de trampoline maken waarvan we al jaren dromen.

Ziezo, ik heb gekozen. Dit zijn mijn drie politieke prioriteiten, geen boe of bah, geen rond de pot gedraai. Bij mij is het duidelijkheid troef, vanaf de start.

Nu is de keuze aan U.

Geef een reactie

