Campagne ex, nuance in

De campagne zit er op. Het was een erg bitse campagne, waarbij 1 man en 1 partij geviseerd werden en met als anticlimax de Cd&V die alle partijsecretariaten afliep, affietste in feite, om te pleiten voor een propere politiek en tegelijkertijd met de voeten vooruit de ene tackle na de andere inzette. Het heeft niet mogen zijn. Hoe meer N-VA bashing, hoe hoger ons hoopje stembiljetten zondag om 13u.

 Hopelijk trekt ieder hieruit lering.

Tijd om de knop om te draaien. We staan voor een immense opdracht. Het is nu of nooit. Discretie en nuance, dat zijn de essentiële elementen. ‘Keep the leash tight and short.’ Hoe weinig stemmen er met genuanceerde standpunten te winnen vallen tijdens de campagne, des te meer dit oplevert na de kiesstrijd.

Soms betreurde ik het gebrek aan nuance in de campagne. Zo bracht ik elke keer opnieuw tijdens de schooldebatten een genuanceerd verhaal over asiel en migratie. ‘Neen, alle asielzoekers zijn geen profiteurs.’ Het recht op asiel of gezinshereniging kan je gewoon niet afschaffen, het is internationaal rechterlijk gebetonneerd, volkomen terecht overigens.’ ‘Slechts 1 op 6 migranten komt uit een overwegend Islamland, de rest niet.’ ‘Neen, illegalen krijgen geen leefloon of uitkering.’ Onverstoorbaar bleef ik de nuance verdedigen tegen het gebrul en gebeuk van de Peter Reekmansen (LDD) en Nico Crecessen (VB) van deze wereld. Leverde het iets op? Toch niet in de opiniepolls in die scholen waar ik keer op keer (licht) verloor. Het verbaasde me niets, maar het was voor mij dan ook een princiepskwestie. Als we het tegen die jongens en meisjes van 17-18-19 jaar uit alle lagen van de bevolking al niet genuanceerd uitleggen, hoe gaan we dan ooit de vreemdelingenhaat doen verminderen?

Een gedachte over “Campagne ex, nuance in

  1. Theo, als N-VA in kartel ging met Cd&V heb ik het altijd een slecht huwelijk gevonden, heb het je zelfs nog openlijk gezegd tijdens een bbq bij u thuis. Achteraf gezien was het misschiens wel de redding voor de N-VA.Uit het bestuur ben ik dan gestapt maar mijn hart bleef bij de N-VA en het Vlaamse gedachtengoed. Cd&V is machtsgeil en ontziet niemand. Theo, met de nodige steun en de wil om er voor te gaan, hervormen we dit land. Succes !

Geef een reactie

