Kunstzinnige Kamer?

 Een van de voordelen van al enkele jaren in de Wetstraat te werken vooraleer je verkozen geraakt, is dat je het reilen en zeilen zowat kent, ook de kleine kantjes en leuke weetjes. Zo wist ik dat elk parlement over kunstwerken beschikt, en niet enkel over de schilderijen en beeldhouwwerken die overal omhoog hangen, maar elke parlementaire assemblée beschikt ook over een ‘kunstreserve’. Een stock om van tijd tot tijd werken te wisselen, zeg maar. Ik wist dat je als parlementslid kon vragen naar een kunstwerk om je bureau te verfraaien. Naast mijn 2 prachtige ingekaderde historische affiches van de Ijzerbedevaarten van 1927 en 1933, kon mijn bureau nog wel een klassiek kunstwerkje verdragen, dacht ik bij mezelf en ik toog met goede moed naar de kunsthistorica van de Kamer, mevrouw Rotsaert de Hertaing.

Wat ik daar zag heeft me diep geraakt. De kunstreserve van de Kamer van Volksvertegenwoordigers van het Koninkrijk België is om van te huilen. Weggestoken in een vochtig achterhoekje, licht kapot, TL-balk op de grond, uitgetrokken stopcontacten met de draden bloot, tussen de dozen met parlementaire stukken, alles opeen gepropt en tegen elkaar gestapeld… Als de graad van menselijkheid wordt afgemeten aan de wijze waarop een samenleving met haar kunstpatrimonium omspringt, laat de Cro Magnon het hier dan maar gauw terug overnemen.

Mevrouw Rotsaert de Hertaing kon het niet laten om zich talloze keren te verontschuldigen, ze krijgt al 2 decennia geen budget meer om nieuwe aankopen te doen. Ik had er medelijden mee en koos dan maar gauw een schilderij van Van der Loo over de grondwettelijke eedaflegging van Leopold III. Omdat de spankabel in lamentabele staat was, is het ondertussen al op de grond gevallen, de kader is volledig stuk. Zo u ziet hangt ‘de Leo’ er nu maar bloot bij.  

Misschien moet Flahaut maar eens met eigen ogen gaan zien hoe ‘zijn Kamer’ omspringt met die tientallen kunstwerken. Eén lichtpuntje: dit is alleszins een post waarop hij niet meer kan besparen.

Mag ik als groentje een stout voorstel doen? Minder wijnkelder, meer kunstkelder.

2 gedachtes over “Kunstzinnige Kamer?

  1. En waarom niet gewoon uw job als parlementaire doen. Een vraag aan Mr Flahaut stellen ? Of een beetje minder salaris krijgen om meer geld voor de kunstwerken te krijgen ? Maar nee, kom. Het is beter om een artikel te schrijven en zeggen dat de fout van de Linkse partij is.

Geef een reactie

