We want our money back

Klik voor grotere weergave ‘Voor een efficiënt Vlaanderen’ zo heet de anticampagne die de 5 provincies hebben opgestart tegen de plannen van de Vlaamse Regering om eindelijk het provinciaal waterhoofd aan te pakken. Met perperdure filmpjes, een al even dure website, advertenties in alle dag- en weekbladen en  stakingen van schoolkinderen (niets zo makkelijk als wat kinderen voor uw kar spannen, kijk maar naar de stadsbezoekjes van onze Koning, dan worden ook steevast alle basisscholen opgetrommeld om met Belgische vlaggetjes in de hand, de koning te verwelkomen) proberen ze de Vlamingen te mobiliseren tegen de plannen van de Vlaamse Regering. Ze hebben zelfs een facebookgroep opgericht, met maar 353 ‘fans’ is dit wel een héél mager beestje. Kostprijs: 1000 euro per fan? Of zou het nog meer zijn?

Het strafste van al is dat het niet eens gaat over de afschaffing van de provincies (dat zou pas wat zijn), maar slechts over het beperken van de bevoegdheden tot de grondgebonden zaken. Dus ze zouden zich niet langer mogen bezighouden met cultuur, onderwijs of sport.

Als ik deze provinciespam in mijn mailbox ontvang, komt er maar één gedachte in me op, de Obamaslogan:  ‘We want our money back.’ Wat moet dat allemaal niet kosten? En dat op kap van de belastingsbetaler.

Het kriebelt om ook een facebookgroep op te richten, de-‘We want our money back’-groep. Wedden dat ze meer dan 353 fans zal tellen? En dat tegen welgeteld 0 euro per fan.

8 gedachtes over “We want our money back

  1. Groot gelijk – afschaffen die provincie’s en vervangen door democratisch verkozen stads- en streekgewesten. Waar de provincies nu vooral praatbarakken zijn om een inkomen te verzorgen voor 3e rangspolitici, kunnen stads- en streekgewesten dienen om de democratie verder uit te bouwen en een efficiënt beleid te voeren op maat van stad/streek.

  2. Beste, het kan zijn dat u nog rekent in oude belgische franken, maar wij intussen in euro’s. De kost van deze campagne is er geen van miljoenen, laat staan van honderdduizenden euro’s.

    Facebook en twitter zijn voor ons details in het totale informatieplatform, waarmee we intussen bij meer dan 800.000 Vlamingen een debat aangewakkerd hebben. De filmpjes zijn al meer dan 20.000 keer bekeken en wakkeren een inhoudelijk debat aan over de rol van de provincies, maar ook over het besluitvormings proces waarbij niet enkel de provincies, maar de totale intermediaire laag in Vlaanderen moet hertekend en op een efficiënte manier georganiseerd moet worden. De provincies willen zich graag in vraag stellen, maar dan ook in een brede maatschappelijk debat, waar ook de rest van de bovenlokale entiteiten betrokken worden. En in die optiek is de resolutie van het Vlaams Parlement tekenend: alle partijen hebben dat breed en gedragen debat gevraagd. En dat is al meteen mee het resultaat van deze campagne, wat ook één van de objectieven was. En dan is de kost (die dus een fractie is van wat hierboven populistisch gesteld wordt) een zeer zinvolle investering geweest.

    Toegenegen, uw5provincies

  3. Hoor ik u niet geregeld zeggen in debatten “laten we het gesprek ernstig houden!”?
    Spreken over een miljoenencampagne terwijl er totaal geen sprake van is, lijkt me toch populistisch en goedkoop.
    Ik heb ook geen weet van stakingen van leerlingen want dat zou inhouden dat ze lessen weigeren en dat is totaal niet het geval in het PO, integendeel.
    De leerlingen van het PO “betogen” graag mee tegen de plannen. Ze kennen immers de kwaliteit van hun onderwijs en willen dit terecht zo houden.

    Ik verwijs u graag door naar de “gratis” Facebookpagina “Provinciaal onderwijs MOET blijven”. Die zal tegen 17 december zeker o.a. de n-va-pagina overtreffen wat ‘fans’ betreft. Ik hoop dat u de tijd neemt om de honderden meningen eens te doornemen om ons standpunt beter te begrijpen.

    Hoe kunt u 5 goedwerkende provincies beperken in bevoegdheden en 37 regio’s oprichten zonder te raken aan de kwaliteit van sport, cultuur, gezondheid en onderwijs?
    Ik kan me tevens niet van de indruk ontdoen dat dit net meer geld zal kosten en meer postjes zal opleveren.

    J.V.

  4. De provincies zijn wel degelijk meer dan nuttig.
    Alleen weten velen niet bij welke diverse taken/activiteiten de provincie een helpende hand is.

  5. Beste

    Met verbazing heb ik uw in mijn ogen toch kortzichtige reactie gelezen. Zelf ben ik werkzaam als leraar in een provinciale school en ik kan u zeggen dat ik er elke dag 100% voor ga. Vooral de passage over het “staken” van de leerlingen stoot mij tegen de borst. Zoals J.V. al zei is er nooit sprake geweest van een staking. We zijn samen op straat gekomen om te laten zien dat wij het niet eens zijn met de plannen om het provinciaal onderwijs over te hevelen naar een ander net. Je mag het draaien of keren hoe je het wilt, er zullen altijd negatieve gevolgen zijn. Ik hoor het graag zeggen dat er niets zal veranderen voor leerlingen, ouders en personeel. Ik geloof daar niet in. Bij elke ‘overname’ sneuvelen er jobs, creativiteit en vertrouwen. Dat zou bij het provinciaal onderwijs niet anders zijn.

    Het provinciaal onderwijs is destijds opgericht om aan bepaalde noden binnen een streek te voldoen en vervult die rol nog steeds met glans. Dit kon en kàn niet zonder de steun van de provincies.

    Verder zijn schoolkinderen volgens u gemakkelijk voor uw kar te spannen. Wel, ik nodig u van harte uit om eens één dag les te komen geven. Ik kan u verzekeren dat onze jongeren goed weten wat ze willen en niet zo maar alles geloven wat hen gezegd wordt. Wat ik wel weet, is dat ze ons elke dag een duidelijk signaal geven: onze provinciale school moet blijven! Getuige daarvan zijn de vrijwillige (!) acties die de leerlingen voeren. Van briefschrijfacties tot steunbetuigingen op Facebook, niets is hen te veel. Ook zij weten dat een verandering negatieve gevolgen zou hebben.
    In de nieuwe vakoverschrijdende eindtermen wordt nadruk gelegd op de politiek-juridische samenleving. Wel, dankzij onze acties zetten we alweer een grote stap naar het bereiken van deze VOET. Het provinciaal onderwijs doet zijn werk!

    Tot slot wil ik toch nog 1 ding in vraag stellen: campagnes die miljoenen kosten…
    Als ik even naar het federaal niveau kijk, dan kan ik niet anders dan vaststellen dat het daar alles behalve efficiënt verloopt. Wat kost dat niet aan de burger? En wat brengt het op?
    De provincies en het provinciaal onderwijs daarentegen werken naar behoren en leveren een absolute meerwaarde aan Vlaanderen.
    Zou het niet beter zijn om die zaken aan te pakken waar alles in het honderd loopt? Maar ja, dan speelt u met uw job, nu met die van mij en mijn collega’s die alle dagen het beste van zichzelf geven. Om over de toekomst van duizenden leerlingen nog maar te zwijgen…

  6. Eerst correct informeren en dan reageren .
    Ieder mag zijn mening hebben maar dit is goedkoop . U komt zeker uit de gemeentelijke of Vlaamse sfeer ? Dan zit u goed bij de bron als de bevoegdheden onderwijs , sport en cultuur worden afgepakt van de Provincie . U heeft geen flauw idee hoe de werking verloopt en daarna zal verlopen anders zou u dit niet schrijven – of u bent een ” beroepsklager ” Van een goede werking blijf je best af dat weet iedereen . Waar denk je dat het Katholiek onderwijs zijn centen haalt ???
    En tot slot zou ik de foto maar snel van uw profiel halen indien dit protesterende jongeren zijn die HUN onderwijs in deze vorm willen houden want ik zou mijn kind niet op jou site zonder mijn toestemming willen herkennen . Dank u

  7. Beste Theo

    Gisteren had de GRATIS (beetje correct blijven, nietwaar) facebooksite overigens meer dan 3000 vrienden ipv 353, dus als je cijfermateriaal wil gebruiken doe het dan correct… Dat moeten de leerlingen ook doen, nietwaar?

    En terwijl je toch cijfermateriaal checkt, kijk dan even wat de provincie aan eigen middelen in het onderwijs pompt (en dus niet meer zal doen als het onderwijs geen bevoegdheid meer is), pak je rekenmachine en kijk even waar de huidige regering die centjes gaat halen, zonder aan kwaliteit van het onderwijs en van de infrastructuur in te boeten (of laat het iemand voor je uitrekenen).

    Verder sluit ik me graag aan bij ‘een verbaasde leraar’: jongeren zijn heel kritisch de dag van vandaag en moeilijk te motiveren. Als ze dan -uit eigen beweging- kiezen voor een bepaalde onderwijsvorm, omdat ze daar de juiste motivatie voor hebben, dan vind ik het heel hautain om hun keuze te bekritiseren, tenzij “provinciale waterhoofd” liefkozend bedoeld wordt…

    Bij deze, ipv wat holle populistische acties voor te stellen: hoe ziet u de toekomst van de scholen van het provinciale onderwijs?

    En misschien nog dit: als u deze winter een elektrisch probleem krijgt aan uw boiler, vraag dan even aan de persoon die hem komt herstellen waar hij z’n opleiding heeft genoten… Ik daag u uit om hem wandelen te sturen als hij ‘provinciaal onderwijs’ antwoordt 😉

  8. Beste Theo,

    Ik heb de indruk dat u niet veel van leerlingen zelf gehoord hebt, ofwel hebt u – zonder u te beschuldigen – gewoon niet de moeite genomen naar leerlingen te luisteren. In dat geval zal ik, een 4e jaars uit het PO, even spreken in naam van al mijn klasgenoten, schoolgenoten, en “PO”-genoten. Wij zijn, zoals al eerder gezegd hier, niet gaan staken maar gaan betogen. We konden er ook voor kiezen om op school te blijven en een politieke les te krijgen, over het PO welteverstaan. Zelf heb ik gekozen om mee te betogen en dit heb ik ook bewust gedaan. Ik weet dat ik op een kwalitatieve school zit waarbij leerlingen altijd worden bijgestaan, inspraak hebben en nog zoveel meer. Onze school is bijvoorbeeld ook uitgerust met behoorlijk wat technologische apparatuur, dit gebruiken wij leerlingen om bv. als we een spreekbeurt hebben, ons te verduidelijken a.d.h.v. een Powerpoint-presentatie. Leerkrachten gebruiken dit ook om hun lessen aangenamer en duidelijker mee te maken. En er is nog zoveel meer wat er wel op onze school is, en bv. niet op een GO-school. (Ik heb vrienden die op een GO-school zitten, en die moeten het met heel wat minder redden.)

    Ik hoop alleszins dat u beseft dat het niet alleen leerkrachten zijn die het hier niet over eens zijn dat het provinciaal onderwijs moet verdwijnen.

    Dankuwel.

    P.S. En voor het geval u mocht twijfelen, ik heb al het bovenstaande zelf geschreven en ik koos er ook zelf voor om dit hier te posten.

Geef een reactie

