Geef acht!

Voor de tweede maal in evenveel jaar werd ik overstelpt met reacties van fitte en minder fitte militairen. Ook nu was de verdeling fifty-fifty. In ongeveer de helft van de ontvangen mails kreeg ik gelijk, de andere helft vond dat ik defensie bekladde met mijn ongenuanceerde uitspraken.

Voor die tweede helft doe ik mijn verhaal graag nog eens uit de doeken. Voor de mensen met wat meer tijd, mijn radio-interview in De Ochtend geeft mijn visie op de zaak erg goed weer: http://www.radio1.be/programmas/ochtend/geef-acht

1/ Ik ben inderdaad een groot pleitbezorger van meer sport en het onderhouden van de algemene fysieke conditie binnen alle structuren en kazernes van Defensie. Dit is niet nieuw. Ik publiceerde hierover op 21 juli 2010 – naar aanleiding van het militair defilé – een veelbesproken opiniestuk.

2/ De cijfers die minister De Crem me bezorgde in de commissie Landsverdediging zijn glashelder: “De deelname aan de MTLG-tests verdeelt zich voor 2010 echter als volgt. 59 % heeft deelgenomen, waarvan 51 % is geslaagd en 8 % is mislukt. De overige 41 % verantwoordde zich als volgt: 13 % heeft niet deelgenomen, 19 % is ouder dan 50 jaar en dus vrijgesteld en 9 % was medisch ongeschikt.”

Opvallend is ook dat de militairen van de landmacht, de luchtmacht en de zeemacht gemiddeld beter scoren dan de militairen die in Evere of Neder-Over-Heembeek gestationeerd zijn.

3/ Het steekt me vooral de ogen uit dat 1 soldaat op 8 zijn/haar kat stuurt voor de MTLG’s. Dit komt omdat er geen sterke stok achter de deur bestaat. Ons krijgstuchtreglement is dan ook een lachertje. Het feit dat men dan niet mee mag op buitenlandse missie, of dat de promotiekansen slinken, is totaal niet afdoende. Veel militairen komen gewoon niet meer in aanmerking voor promotie en willen helemaal niet op buitenlandse missie… Ik blijf erbij dat enkel het invoeren van statutaire maatregelen met financiële consequenties doelmatig zal zijn. Wat de vakbonden ook mogen beweren.

4/ Deze discussie is niet nieuw en niet uniek voor België. Zo kondigde het Amerikaanse leger medio 2010 aan een fitnessgoeroe te zullen inhuren om het steeds groter wordende obesitasspook uit de kazernes te verdrijven. Obesitas is immers een kwestie van nationale veiligheid aldus Tony Horton, de zweetbeul van dienst. En de cijfers geven hem alvast gelijk. Sinds 2003 is het aantal gevallen van obesitas in het leger van de VS verdubbeld, meldt het Pentagon. Meer dan 25 procent van de 17- tot 24-jarigen lijdt aan overgewicht. ’t Verschil met de States is dat zij wél financiële sanctiemogelijkheden hebben…

5/ De sportieve basisinfrastructuur is in quasi elke kazerne voorhanden. Het probleem situeert zich dan ook niet zozeer op het vlak van infrastructuur of een gebrek aan sportmonitors, maar wel op het vlak van mentaliteit. We moeten beginnen met het responsabiliseren van de leidinggevenden in de eenheden.

6/ Deze cijfers zijn vooral een slag in het gezicht van de duizenden militairen die wél de moeite doen om fit te blijven. Het doet het imago van het Belgische leger geen deugd. Minister De Crem moet zijn verantwoordelijkheid nemen en zorgen voor een sportief, fit leger.

Ik heb over deze problematiek met tientallen experten binnen Defensie gesproken en dit resulteerde in volgend voorstel van resolutie.

Geef een reactie

