Land zonder grens

Sinds mijn tienerjaren droom ik ervan een boek te schrijven. Op mijn 34ste maak ik die droom waar. Samen met mijn goede collega Sarah Smeyers publiceer ik bij de Davidsfonds-uitgeverij een boek over het Belgisch asiel- en migratiebeleid. Het is een uitgebreide weerslag van de bijna 50 spreekbeurten die ik de afgelopen 2 jaar in Vlaanderen (van Maasmechelen tot Wervik) gaf over dit onderwerp. Bij deze bezorg ik mijn trouwe bloglezers al graag de achterflaptekst:

Op 1 september 2011 trok de leiding van het parket van Antwerpen aan de alarmbel: ‘Dat België het land van melk en honing is, is geen bevestiging van een mythe maar van een gevaarlijke realiteit die veroorzaakt wordt door de huidige wetgeving’, zo klonk het fors. Een ander onrustwekkend signaal over het Belgische migratiebeleid kwam er enkele maanden eerder toen bleek dat maar liefst 94% van de inwoners van België de mening deelde dat er de laatste 5 jaar te veel migranten bijkwamen. Jong, oud, allochtoon, autochtoon, Vlaming of Waal, iedereen vindt België ‘vol’. Ons land is hierin zelfs de trieste wereldkampioen.

Hoe is het ooit zover kunnen komen? Waar liggen de grootste uitdagingen? En vooral, hoe kunnen we de ommekeer inzetten? Dat zijn de drie centrale vragen die de auteurs in dit boek proberen te beantwoorden. Met de nodige nuance schreven ze dit verhaal doorspekt met getuigenissen, ervaringen en anekdotes vanuit de hoogste politieke regionen van ons land.

Ik beloof jullie een interessant boek dat lees als een trein en dat voor slechts 14,95 euro. Het verschijnt wel pas eind augustus of begin september.

Een gedachte over “Land zonder grens

  1. Ik wens nog geen reactie te geven. bij verscchijning van het vooropgestelde boek hoop ik hiervan op de hoogte gebracht te worden. Dan kan ik na aanschaf en gelezen te hebben wel of niet het geschrevenen comentarieren.

Geef een reactie

