Paranoia

‘Ben je nu niet wat paranoia, Theo?’ vroeg mijn vrouw. Dezelfde vraag had mijn beste collega me eerder in een Brussels restaurant gesteld. ‘Zou het?’ Ik aarzelde aan mezelf. Toch brak ik er nog weken mijn hoofd over. Enkel indien men mij of de persoon aan de andere kant van de lijn afluisterde, kon dit toch maar uitgekomen zijn?

Snowden

Anderhalf jaar later ontploft de bom. NSA’er Edward Snowden komt naar buiten met het grootste afluisterschandaal ooit. De NSA luistert en leest zowat de hele wereld af, via telefonie én mail. Nooit meer 9/11 primeert op het grondrecht van privacy. Bin Laden’s lichaam is dood en begraven in zee, zijn geest waart nog door de kantoren van Washington.

Militairen

Helemaal nieuw was dit natuurlijk niet. Er waren o.a. de verhalen over Echelon, het Amerikaanse spionageprogramma via woordherkenning (‘Obama’ ‘Iran’ ‘Jihad’ ‘Bin Laden’ …), maar bewijzen?

Meer nog dan door deze wilde verhalen, was mijn argwaan al een tijd gewekt door de militairen met wie ik regelmatig discreet afsprak. Net als bij migratie, bouwde ik sinds 2010 een stevig defensienetwerk uit. Een parlementslid weegt immers maar zo zwaar als zijn of haar netwerk. En die militairen zijn toch allemaal zó voorzichtig met mail en telefoon.

Imagine

Of ik nu effectief afgeluisterd werd in het voorjaar ’12 zal ik wel nooit te weten komen, feit is dat we allemaal veel te naïef zijn (geweest). Het is zoals in die memorabele scène van Michael Mann’s pareltje ‘Heat’ waar Robert De Niro zijn ‘crew’ toespreekt nadat ze denken betrapt te zijn. ‘From now on, imagine it all.’zegt hij. Telefoontaps, autotracking, bankrekeningdoorlichtingen…

Doelwit

Vandaag weten we dat afluisteren en –lezen gangbare praktijken zijn en dat ons land nergens staat inzake cyberdefensie. Als parlementsleden zijn we interessante doelwitten. Zeker de leden van de commissie Defensie en Legeraankopen lopen in het vizier van buitenlandse inlichtingendiensten. Met het NAVO-hoofdkwartier in Evere en SHAPE in Casteau, is Brussel sowieso al een toplocatie voor buitenlandse spionnen. Ik denk dan ook dat ik maar wat vaker de goede raad van Ronald Prins – de wereldgoeroe inzake cyberdefensie – in De Tijd van dit weekend ga opvolgen. Op de vraag wat volgens hem het veiligste is, zegt hij: ‘Zelf bel of mail ik steeds minder. Gesprekken onder vier ogen zijn het veiligst. Tegenwoordig vlieg ik dan ook de wereld rond voor gesprekken onder vier ogen met mijn klanten. Dat is nog altijd het veiligst.’ 

Geef een reactie

