Zeep van Aleppo

Zeep van Aleppo, dinsdag gekregen van enkele geredde Christenen.

Het afgelopen jaar was zwaar en emotioneel intens. Het gaat immers altijd om mensen, jong of oud, geschoold of ongeschoold, alleenstaand of in een gezin…
In deze turbulente tijd is er iets dat me zal bijblijven en waar ik best fier op ben: de geheime reddingsoperatie van 250 Christenen uit het verwoeste, belegerde Aleppo. Deze mensen zijn ontzettend blij en dankbaar. Zij willen zoveel teruggeven aan onze maatschappij en dat gaan ze ook doen, daar ben ik zeker van.

De toestand van de Christenen en andere religieuze minderheden in de Arabische wereld is erg precair. Ze zijn vaak de enigen zonder eigen milities en worden heel slecht bejegend. Net daarom stemde de Kamer op het einde van de vorige legislatuur een resolutie om meer expliciete steun te vragen aan de Regering voor deze kwetsbare gemeenschappen. Deze resolutie die er kwam onder mede-impuls van onze N-VA volksvertegenwoordiger en mijn goede vriend Peter Luykx uit Lommel, werd op 23 april 2014 unaniem goedgekeurd door alle Kamerleden. Dit betekent dat ook Groen en Ecolo meestemden. Het is dan ook betreurenswaardig en inconsequent dat zij me met deze reddingsoperatie verwijten aan ‘religieuze discriminatie/racisme’ te doen.
De regering voert gewoon een unaniem goedgekeurde resolutie van het Parlement uit. Een resolutie waarin het Parlement unaniem vraagt dat de regering ‘de bescherming van de religieuze minderheden in de hand moet werken, overal waar deze worden bedreigd’. En dat is net wat we in de praktijk aan het doen zijn, als dat geen voorbeeld van democratie is.

Ik ga dan ook onverstoord op deze ingeslagen weg verder. Ik blijf me inzetten voor de Christenen en religieuze minderheden in de Arabische wereld. En geloof me als ik zeg dat we onder de waterlijn veel goeds doen.

De resolutie vindt u hier: http://www.dekamer.be/FLWB/PDF/53/3487/53K3487001.pdf

Meer info en Peter’s opiniestuk ‘Facta non van Verba’ vindt u hier:
http://www.peterluykx.be/2015.07.09

zeep van aleppo

Geef een reactie

