1/3de

Vandaag 20 maanden geleden legde ik de eed af, daarmee is 1/3de van de legislatuur voorbij. Ik durf zeggen dat ik hard gewerkt en nog meer geleerd heb en ben best fier op wat onze kabinetsploeg al realiseerde.

Ik zet graag mijn top 5 voor u op een rijtje:
1/ We leidden de grootste asielcrisis en humanitaire operatie sinds WO II in goede banen. We slaagden erin elke mens een bed, een bad en een brood te bieden, ook in de donkere wintermaanden. We betaalden 0 euro aan dwangsommen uit. Ik opende een groot asielcentrum in mijn eigen gemeente. Er was burgerbezorgdheid maar het verliep steeds erg waardig. De asielinstroom is door een aantal genomen maatregelen ondertussen sterk teruggelopen.
2/ Sinds 1 maart 2015 moeten vreemdelingen een aanzienlijk bedrag betalen (tot 215 euro pp) om een verblijfsaanvraag in te dienen. Hierdoor daalde o.a. het aantal regularisatieaanvragen van illegalen fors en verbeterde de kwaliteit van de ingediende aanvragen. Het beste bewijs dat ‘gratis’ tot misbruik leidt. Daarenboven zullen binnenkort ook onze steden en gemeenten een bijkomende retributie kunnen innen voor verlengde verblijfsaanvragen van vreemdelingen.
3/ Mijn grootste kritiek als oppositielid had ik op het terugkeerbeleid. De focus lag verkeerd: te veel op de Scott Manyo’s, Navid Shariffi’s en Parweis Sanghari’s en te weinig op criminele illegalen. Onder onze regering geen Scotts, Navids en Parweissen, maar wel recordterugkeercijfers op vlak van illegale criminelen/gevangenen. Tuig moet prioritair het land uit. Met onze GAUDI-acties is het aantal gauw- en winkeldiefstallen in de grootsteden fors gedaald. Illegalen in de gevangenis komen nu nog maar onder één voorwaarde vervroegd vrij: terug naar eigen land.
4/ Na 16 jaar onderhandelen ondertekenden Jan Jambon en ik op 22 april 2016 een akkoord met Marokko over een betere uitwisseling van vingerafdrukken en identificatiegegevens mho op een betere terugkeer van illegale Marokkanen.
5/ Samen met Didier Reynders organiseerden we een reddingsoperatie om in het grootste geheim 250 Syrische Christenen te redden uit Aleppo. Ongezien en nooit eerder gebeurd. Net vandaag vieren ze feest omdat ze intussen 1 jaar hier zijn.

Natuurlijk zijn er nog veel meer realisaties, maar dit is mijn persoonlijke top 5. Dit alles was onmogelijk zonder de uitstekende samenwerking met mijn administraties en met mijn Vicepremier en goede vriend Jan Jambon, waarvoor ontzettende dank.

Het werk is uiteraard nog lang niet af, maar de verandering op asiel en migratie is na al die jaren PS-beleid definitief ingezet.

Bedankt voor alle steun. We plooien niet, we zetten door, we zijn nog maar pas begonnen.

Warme groet en geniet van het weekend,
Theo

Geef een reactie

