Minder dan 5.000 regularisatiedossiers werkvoorraad

In sommige gevallen kunnen mensen zonder verblijfsrecht die hier al heel lang verblijven (meestal periode legaal, daarna periode illegaal verblijf) geregulariseerd worden en dus toch verblijfspapieren krijgen. Dit kan op basis van twee bekende artikelen in de Vreemdelingenwet. Artikel 9 bis, dat is het artikel dat een persoon of een gezin kan inroepen om geregulariseerd te worden om humanitaire redenen (bvb. een zeer langlopende asielaanvraag waarbij de overheid te lang talmde om te antwoorden) of Artikel 9 ter, dat kan ingeroepen worden om medische redenen (bvb. een sans papiers die terminaal ziek is). In een nog niet zo lang verleden stelde ik voor om regularisaties simpelweg af te schaffen. Nu ik zelf aan het stuur zit, geloof ik niet meer in het volledig afschaffen, maar wel in het maximaal beperken van het aantal regularisaties. (In sommige diepmenselijke situaties kan je niet anders dan regulariseren.) Om dit maximaal te kunnen beperken, moet je er eerst voor zorgen dat de nieuwe instroom daalt én dat de dossiers snel behandeld worden. Dit is voor elke migratieverantwoordelijke absolute prioriteit, of zou het toch moeten zijn.

Sinds mijn aantreden heb ik sterk ingezet op beide uitdagingen, en met succes. De instroom van nieuwe regularisatieaanvragen is naar beneden getuimeld van nog 10.000 aanvragen in 2014 naar een geschatte 4.000 dit jaar en het blijft verder dalen. Reden? Sinds 1 maart 2015 moeten ze 215 euro pp betalen voor een aanvraag, daarvoor was alles gratis voor de vreemdeling. Het aantal zal verder dalen want vanaf 1 januari 2017 wordt het zelfs 350 euro pp. There is nothing like a free lunch.

Daarnaast ben ik erg blij om te mogen aankondigen dat we sinds enkele weken en voor het eerst in vele, vele jaren onder de 5.000-grens zitten. Voor het eerst liggen er minder dan 5.000 regularisatiedossiers te wachten op een beslissing van mijn administratie. Voor alle duidelijkheid, begin 2012 bedroeg de werkvoorraad nog 29.000 (!) dossiers. Ik heb de Dienst Vreemdelingenzaken de opdracht gegeven om tegen eind volgend jaar ALLE werkvoorraad weg te werken. Dit zou in mijn vakgebied pas echt historisch zijn. Het zou immers betekenen dat illegalen die een regularisatieaanvragen indienen, onmiddellijk een antwoord krijgen. Aangezien dit in het overgrote deel van de gevallen een negatief antwoord is, zal ook dit een sterk ontradend effect hebben om voor de illegaliteit te kiezen. Illegaliteit zal immers bijna nooit meer beloond worden!

Dit is de ultieme breuk met het verleden want het laxisme van de PS & CdH op dit vlak kende immers geen grenzen. Het was deze ‘laissez faire, laissez passer’-mentaliteit die de zaken zo verziekt heeft op mijn departement en die veel burgers frustreerde en kwaad maakte. Mijn team en ik werken dag en nacht om beetje bij beetje dat gebroken vertrouwen te herstellen.

 

TheoFrancken_AV.jpg

Geef een reactie

