ANG

Met de nodige trots kan ik u meedelen dat afgelopen week de eerste bevragingen van de ANG (Algemene Nationale Gegevensbank = dé centrale politiedatabank) door de Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ) hebben plaatsgevonden.

DVZ is hiermee de allereerste niet-politiedienst die toegang krijgt tot de ANG. DVZ vraagt dit al jaren, maar nooit eerder kon er een politiek akkoord bereikt worden. De PS was radicaal tégen. Nu dus wel.

De informaticatoepassing blijkt goed te werken. De eerste bevragingen hebben al zeer interessante resultaten opgeleverd, zoals een vreemdelinge die gekend was in de ANG met meerdere gerechtelijke hits (diefstallen, schriftvervalsingen en bendevorming). Slechts van 1 feit/onderzoek (1x schriftvervalsing) was de Dienst Vreemdelingenzaken op de hoogte. Voor mij is daarmee het nut van de rechtstreekse bevraging van ANG door de DVZ reeds bewezen.

Voorlopig werden slechts 3 DVZ-personeelsleden gemachtigd om bevragingen uit te voeren van de ANG via de applicatie. Ze hebben de verplichte opleiding gevolgd en hebben een veiligheidsmachtiging.

Pas na een evaluatie van de eerste resultaten zal in een tweede fase de toegang worden uitgebreid naar andere gemachtigde DVZ-gebruikers.

Dit land veiliger maken, is een werk van lange adem. Maar onderschat onze vastberadenheid niet.

image

3 gedachtes over “ANG

  1. Pingback: laatstekoopjes.com | Gegevensbank politie beschikbaar voor Dienst Vreemdelingenzaken

  2. Wat een waanzin dat dit voorheen nog niet bestond. Mooi werk! Ik ben voorlopig nog wat teleurgesteld door het collectieve beleidresultaat van de coalitie, en twijfelde daarom aan mijn N-VA stem bij de volgende verkiezingen, maar met zulke resultaten en naar mijn inziens fair beleid, heb je mijn rechtstreekse (en niet partij-) stem verdiend.

  3. dit lijkt me inderdaad niet meer als logisch ! Het verrast me ten zeerste dat dit nog niet bestond ….

Geef een reactie

