Middelvinger

Twee maand geleden schreef ik een blog waarin ik stelde dat de bevolking van politici niet langer hoofdzakelijk sociaal-economische antwoorden verwacht, maar ook antwoorden op hun vragen rond identiteit en gemeenschap. Ik lanceerde de slagzin: ‘it’s our community/identity, stupid’. Na het wereldbekende ‘it’s our economy, stupid’ zal het cultureel-maatschappelijk identiteitsdebat bepalend zijn.

Ik merk dat idee en slagzin door meerdere media en opiniemakers overgenomen werd. Mooi.

De afgelopen week was er zowat elke dag ophef rond dit identiteitsverhaal. Een bloemlezing:

– Uit een Franse undercoverreportage blijkt dat vrouwen in bepaalde moslimwijken niet getolereerd worden op café.

– In ons land weigert de Brusselse MR-schepen Alain Courtois huwelijken af te sluiten indien de vrouw vooraf zijn hand weigert te schudden.

– In mijn buurdorp Holsbeek ontstaat er nationale ophef over een kerststalletje dat een Groen-schepen laat wegnemen.

Drie keer valt de reactie van links me op. Op de caférel reageert Spa-parlementslid Idrissi, zelf een vrouw nota bene, met de vergelijking dat dit toch hetzelfde is als binnenstappen in een lokaal vol duivenchappers. Oh help.

Op de handdrukkwestie reageert gewezen Groen-parlementslid en huidig Unia-voorzitster Els Keytsman, ook een vrouw nota bene, dat Courtois dat niet mag weigeren want dat het geven van een handdruk een cultureel bepaald gebruik is. Over het feit dat het westen geen blanco blad is en dus ook bepaalde aloude culturele (begroetings)gebruiken heeft, geen woord. Evenmin over het feit dat een handdrukweigering de uiting is van de totale verwerping van onze cultuur en de totale onderwerping van de vrouw aan haar man. Het is de ultieme middelvinger naar het Westen en haar grondwettelijke gendergelijkheid.

En de kerststalrel is gewoon geïnitieerd door een links-doctrinaire schepen van Groen zelf. Mensen zouden zich wel eens kunnen storen aan dat kerststalletje. In Holsbeek!?

De ‘Weg met ons!’-houding van links getuigt niet enkel van een diepe minachting voor onze eigen tradities en gebruiken, het toont vooral de verdere vervreemding met wat er op dit vlak leeft onder de bevolking.

Ze doen vooral verder.

image

5 gedachtes over “Middelvinger

  1. Efkes meegeven dat wanneer een vrouw in een duivenlokaal binnenstapt, met heel veel egards welkom geheten wordt en er geen enkele man aanstoot neemt aan haar aanwezigheid. En er zijn ook vrouwen die met de duiven spelen! En als die binnenkomen om hun duiven af te geven, mogen ze zelfs de rij mannelijke liefhebbers voorbijsteken. En attente mannen helpen dan nog de volle duivenmanden dragen. Just saying…

  2. Volledig akkoord met de commentaar van Caroline. Grootvader was ook “duivenmelker” en grootmoe ging altijd mee naar het duivenlokaal. De uitbaatster van het café / duivenlokaal was zelfs een vrouw !! Bij ons zou men met veel “Vlaamse boerenwijsheid” over die Y. IDRISSI zeggen : ‘N dikke slag op eur keitel”. En als dit haar niet bevalt : “Pleur op !!”

  3. “De weg met ons houding van links”.
    Euhm, ik ben overtuigd links en ik kan me in geen van de zgn. “linkse reacties” vinden. Ik vind je opiniestukken meestal evenwichtig (net als je beleid), anders zou ik ze ook niet lezen. De ongenuanceerde reacties neem ik erbij, die zijn dan ook niet voor jouw rekening. Maar om op basis van enkele fragmentarische voorbeelden volledig “links” op de schop te nemen is equivalent met alle rechtse partijen als nazi’s te beschouwen. In jouw persoonlijk geval zou ik naar de “push-back” kwestie kunnen verwijzen, maar dat zou intellectueel oneerlijk zijn.

    Ik vind het altijd interessant om argumenten te horen die mijn visie niet ondersteunen, zorgt voor veel meer inzicht. Maar als de doelstelling louter polariseren wordt – en ik trek het hier uiteraard verder open dan enkel deze blog – dan is dit gewoon jouw middelvinger, en ben je niet beter dan zij die je hier veroordeelt. Hou je blog inhoudelijk sterk, en daarvoor hoef je de waarheid niet te verbloemen, en dan kan je misschien zelfs mensen zoals mij overtuigen van bepaalde ideëen. En ik hoop dat dat net je bedoeling is.

  4. Mevrouw Idrissi kreeg drie generaties te vroeg politieke rechten nl lang vooraleer zij een korrekte perceptie van dit land ontwikkelde . Duivenmelkers zien ook niet elke dag iets exotisch . Hieraan al gedacht ? Met haar anti-logica mogen we ons dus verwachten aan toestanden zoals in Parijs cartier St Denis . Dat is dus normaal ? !!
    Onze gebruiken en mentaliteit respekteren aub !

Geef een reactie

