Reizen

Marokko, Frankrijk, Algerije, Tunesië, Noorwegen, Denemarken, Oostenrijk, Polen, Slovakije, Nederland, Turkije, Luxemburg, Verenigde Staten, Bulgarije, Spanje, Albanië, Kosovo, Servië … zijn zowat de landen die ik in 2016 bezocht.

Ook in 2017 zal ik veel in het buitenland vergaderen en werken. Alleen al in januari staan Malta, Kameroen, Duitsland en Oostenrijk op het programma.
Het gaat meestal maar om korte trips van 1 of 2 overnachtingen. Ik probeer dat steeds te beperken want met twee kleine kinderen is al dat reizen natuurlijk een extra belasting voor mijn vrouw.

‘Snoepreisjes!’ hoor ik sommigen denken. Ik ben het er niet mee eens. Ik heb een duidelijke regel: als ik er niets nuttigs kan doen, ga ik niet. Deze reizen leveren op. Zo gingen we op ontradingscampagne in de Balkan, tekenden we -na 16 jaar onderhandelen- een terugnameakkoord met Marokko, werken we aan een met Algerije en Tunesië, en drukte ik een stevige stempel op de Europese koerswijziging mbt asiel en grensbewaking.

Hoe vermoeiend (want dat is het vaak) soms en met of zonder kritische opmerkingen, door persoonlijke contacten en gesprekken bereik je meer. Door in te gaan op gastvrijheid ook.

We gaan dat dus zeker blijven doen.

Persoonlijk vind ik trouwens dat internationale karakter net aantrekkelijk aan mijn job. Of het nu om een ambassadeur is die ik op mijn kantoor ontvang of een buitenlandse reis, die internationale contacten vind ik altijd heel leerrijk als jongste regeringslid. Ik heb er al veel door bijgeleerd, meer dan sommige stoffige vergaderingen binnenlands. 😉

 

 

Geef een reactie

