Goede voornemens: terugnameakkoorden

Op 22 april 2016, exact 1 maand na de aanslagen, tekenden we een veiligheidssamenwerkingsakkoord met Marokko. Na 16 jaar onderhandelen.

Het was een van mijn grootste kritieken als oppositielid en dus ook een van mijn verkiezingsbeloften: het sluiten van een terugnameakkoord met Marokko over illegalen.

Vanaf dag 1 heb ik me gesmeten om dit te bereiken, mét de premier, minister Reynders, minister Jambon, minister Geens en minister Vandeput.

Mijn vierde voornemen voor 2017 is om nog meer terugnameakkoorden te sluiten, niet met de Fiji-eilanden maar met landen die ertoe doen: Algerije, Tunesië, Irak, Somalië, Kameroen, Afghanistan, Iran…

Het is een werk van lange adem en het vergt veel diplomatiek gebalanceer, maar het is cruciaal voor een beter terugkeerbeleid en een veiliger land.

image

Ondertekening samenwerkingsakkoord over veiligheid tussen de Belgische en de Marokkaanse regering (Hertoginnendal, 22/4/2016)

Geef een reactie

