Terugdrijvingen

Tweede dag in de Exit België-reeks van De Standaard, tweede sensatiestuk. Zie: http://m.standaard.be/cnt/dmf20170116_02677670

Dit vergt veel meer verduidelijking.

1/ Private veiligheidsdiensten worden NIET ingeschakeld voor repatriëringen of uitzettingen. Ze opereren NIET op Belgisch grondgebied.

2/ Private veiligheidsdiensten worden soms ingeschakeld voor terugdrijvingen aan de grens. Dit gaat dan over mensen die mee vliegen zonder de juiste of met valse papieren of die niet voldoen aan de binnenkomstvoorwaarden. Ze worden door onze agenten aan de grens tegengehouden en opgesloten in het gesloten centrum de Caricole in Steenokkerzeel en ze worden met het (eerstvolgende) vliegtuig van dezelfde luchtvaartmaatschappij teruggestuurd (‘teruggedreven’). Volgens internationaal vliegrecht is dit op kosten van de betrokken luchtvaartmaatschappij, ze krijgen er soms zelfs nog een boete bovenop (voor het meehelpen aan mensensmokkel). Deze mensen zijn dus nooit België binnen geweest.

3/ Net omwille van de strenge regels en het boetesysteem controleren luchtvaartmaatschappijen steeds strenger  hun passagiers. Dienst Vreemdelingenzaken geeft ook jaarlijks heel wat gratis opleidingen aan buitenlands luchtvaartpersoneel in het detecteren van valse documenten. Daardoor is het aantal terugdrijvingen de laatste jaren fors gedaald van 2.735 in 2011 naar 1.534 in 2016. Hoe minder terugdrijvingen, hoe beter het systeem werkt.

4/ Onze politie is bevoegd op Belgische grondgebied. De private veiligheidsdiensten van sommige buitenlandse luchtvaartmaatschappijen zijn enkel bevoegd van zodra de vliegtuigdeuren op de terugvlucht gesloten zijn. Dan is het vliegtuig immers geen Belgisch grondgebied meer.

5/ Voor de Belgische luchtvaartmaatschappijen (SN Brussels, Jetair/TUI, Thomas Cook) is de politie ook bevoegd voor de terugdrijvingen nadat de deuren gesloten zijn.

6/ Voor de niet-Belgische luchtvaartmaatschappijen blijft de toestand zoals ze was voorheen en werden er instructies gegeven hoe de overdracht moet gebeuren tussen het vertrek van de federale politie van boord en het sluiten van de deuren. (in overeenstemming met de bevoegde dienst inzake private veiligheid).

7/ Als we rapporten zouden krijgen van buitenlandse vervoerders die de regels niet respecteren worden zij hierover gecontacteerd en worden de op Belgisch grondgebied geldende regels herhaald.

8/ Indien AIG of leden van de Fed Pol flagrante inbreuken vaststellen zullen zij niet aarzelen om tussen beide te komen om de poging te stoppen en een PV/verslag op te stellen.

Het gaat dus enkel over de terugdrijvingen. (weigering van binnenkomst en terugdrijving naar de plaats van inscheping)
Ingeval van terugdrijving is de vervoerder verantwoordelijk.
Alle maatschappijen moeten dus zelf de veiligheid aan boord garanderen wanneer iemand weigert om te vertrekken.
Welnu, al vele jaren (ook al ten tijde van Semira) voert de federale politie voor SN en voorheen Sabena de escortes tegen betaling uit.

In 2013 maakt de Algemene Inspectie (AIG) voor de eerste keer een opmerking terzake en wordt aangehaald dat de inzet van private bewakingsmaatschappijen op vliegtuigen van Belgische vervoerders niet wettelijk zou zijn (eerst werd dit gesteld voor alle inzet van private veiligheid op alle vervoerders).
Na veelvuldig contact met de dienst bevoegd inzake private veiligheidsdiensten, DVZ en de AIG werd het probleem enkel nog aangehaald voor de Belgische vervoerders (vliegtuig is Belgisch grondgebied ook nadat de deuren gesloten zijn).
Er werd dan ook met alle Belgische vervoerders (naast SN, JAF en Tomas Cook) overeenkomsten afgesloten zodat zij allen tegen vergoeding beroep kunnen doen op escortes van de federale politie.

Conclusie: de aanbevelingen van de Algemene Inspectie werden volledig gevolgd.

 

image

De Caricole

Advertenties

Een gedachte over “Terugdrijvingen

  1. zo’n terugdrijvingen zullen delicaat blijven, maar bovenstaande verduidelijking helpt al een pak in het inschatten van de situaties…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s