Djellza

Elke staatssecretaris voor migratie komt zichzelf tegen. Het migratiedilemma houdt je uit je slaap. Je kan het beleid wel uitleggen, maar je moet het ook zelf geloven. Om Scott Manyo-scenario’s te vermijden, greep ik vanaf de eerste dagen van mijn mandaat in. Sindsdien zijn er geen gelijkaardige casussen meer opgedoken. Djellza was een ander scenario. Geen niet-begeleide minderjarige maar een begeleide, door haar ouders. En dan speelt de ouderlijke verantwoordelijkheid ten volle. Dat heb ik vanaf dag 1 duidelijk gemaakt. Het is niet de schuld van de overheid dat die ouders, gelet op hun uitgeprocedeerde status, al jaren pertinent weigeren terug te keren. Djellza moet in de eerste plaats kwaad zijn op haar ouders, niet op Dienst Vreemdelingenzaken. Het is ten andere door het criminele gedrag van haar broer(s) dat de familie in ons vizier kwam. Neen, mijn administratie heeft 100% correct gehandeld. En toch, toch sta je daar dan als politicus, als mens en als vader. Piekerend voor de spiegel.

Toen ik donderdagavond Freddy’s berichtje  ontving dat ze haar papieren op het stadhuis van Mechelen was gaan afhalen, was ik net op de terugweg van een lezing. Ik bleef glimlachend door het autoraam staren tot ik thuis toe kwam.

Veel mensen vinden haar regularisatie terecht, veel mensen vinden net het omgekeerde.

Ik neem dit volledig op me. Het is mijn verantwoordelijkheid. J’assume.

———————————-

P.S.: Bij een regularisatie krijgt men altijd maar een verblijfsrecht voor 1 jaar met de mogelijkheid tot verlenging mits men aan bepaalde voorwaarden voldoet (bvb goed gedrag, werk, studie, integratie, géén bijstand…). Pas na 5 jaar en dus meerdere verlengingen kunnen ze een permanent verblijfsrecht krijgen. Dit systeem heb ik ingevoerd. Is veel rechtvaardiger en werkt motiverend. Vroeger kregen ze allemaal vanaf dag 1 van de regularisatie een permanent verblijfsrecht.


image

Een gedachte over “Djellza

  1. Dit is heel duidelijk te lezen op een tel
    Wat je beslissing betreft heb ik al gereageerd. Zeer goed gedaan Theo. Je bent een goed mens
    I like

Geef een reactie

