Syriëstrijders

Toen ik als Kamerlid in de oppositie zat, hield ik me oa met de Syriëstrijders bezig. Meer bepaald, met de vreemdelingen onder hen: personen vanuit België vertrokken naar Syrië zonder de Belgische nationaliteit te hebben, maar mét permanent verblijfsrecht in België. Na stevig aandringen bij toenmalig minister Milquet kwam ik finaal te weten dat het om een 60-tal personen ging. Een 60-tal vreemdelingen met een Belgische verblijfskaart was naar Syrië vertrokken, zo leerde haar antwoord me. Vervolgens gebeurde er niets. De vorige regering stond erbij en keek ernaar, tot mijn grote ergernis.

Vanaf mijn eedaflegging greep ik dan ook in. Ik trok de ene verblijfsvergunning na de andere in. Vandaag de dag heb ik al 26 Belgische verblijfskaarten ingetrokken van Syriëstrijders. Zij kunnen dus NIET meer terugkeren. Ze staan Europees geseind.

‘En wat met de anderen?’ hoor ik u denken. Wel, daartoe is het wachten op de inwerkingtreding van onze wet die twee weken geleden gestemd werd in het parlement en waar zoveel commotie over bestaat. De wet die het (terug) mogelijk maakt om het verblijfsrecht van vreemdelingen (niet-Belgen) af te nemen ook al zijn ze in België geboren of voor hun 12 jaar toegekomen. De wet die zegt dat een veroordeling voor een rechtbank niet altijd noodzakelijk is, maar wel dat er een ‘ernstige en actuele bedreiging voor de openbare orde of de nationale veiligheid’ moet zijn, wil men het verblijf van langverblijvers intrekken. Geen vermoedens, wel bewijzen. 100% gevalideerd door de Raad van State.

Deze wet is dus onder andere gemaakt voor deze groep van gestoorde, levensgevaarlijke Syriëstrijders die NIET veroordeeld zijn door een rechtbank omdat ze nog in Syrië zitten, maar die dus WEL nog altijd kunnen terugkomen omdat ze hier nog een verblijfsvergunning hebben.

Deze wet wordt de komende weken gepubliceerd in het Staatsblad en is 10 dagen later van kracht. Vanaf die heugelijke dag teken ik met veel plezier een dik pak intrekkingen van verblijf. Zo zullen ook zij NIET meer kunnen terugkeren.

Eindelijk.

img_8402

 

 

3 gedachtes over “Syriëstrijders

  1. Voortdoen. Eindelijk een staatssecretaris die doet wat noodzakelijk is. Geen enkele kritiek van de oppositie mag je rechtlijnigheid beïnvloeden.

Geef een reactie

