Dwangsommen

‘Hoe staat het nu met die dwangsommen?’, die vraag krijg ik vaak. Wel, tot nu toe loopt de dwangsom nog steeds op met 4.000€ per dag dat ik het visum niet aflever aan dat gezin uit Aleppo (vrienden van die rijke, Waalse barones). Dit loopt nu al op tot meer dan 400.000€. Een andere rechter besliste echter dat ik de dwangsom niet moet uitbetalen. Ze loopt op, maar ik moet niet betalen, zoiets. Dat heb ik dan ook niet gedaan. Ik blijf deze zaak ten gronde aanvechten met alle juridische middelen die ik heb. Nu er een gunstige, principiële uitspraak is van het Europees Hof van Justitie over de visakwestie, zijnde GEEN visa kort verblijf voor asiel, is het duidelijk dat ik dit gezin GEEN visum kort verblijf zal afleveren want het Europees Hof verbiedt het me.

Kort samengevat:
Rechter A zegt: ‘U moet een visum kort verblijf voor asiel afleveren’.
Rechter B zegt: ‘Elke dag dat u dat visum niet aflevert, moet u dat gezin 4.000€ betalen.’
Rechter C zegt: ‘De dwangsom blijft lopen, maar u moet ze (voorlopig) niet uitbetalen.’
Rechter D (HvJ) zegt: ‘U mag geen visa kort verblijf afleveren voor asiel want dat dient daar helemaal niet voor.’

Aangezien rechter D in de hiërarchie der rechtsnormen op de hoogste trede staat, lijkt het me logisch dat de rest te vervallen komt.

Maar goed, meer nieuws in de komende dagen en weken. Ik houd jullie op de hoogte.

Als niet-jurist, maar pedagoog met een stevige didactische scholing hoop ik dat ik dit én juridisch correct én verstaanbaar heb uitgelegd. 😉

IMG_8735

2 gedachtes over “Dwangsommen

  1. Er staat een fout in uw tekst : Rechter D (HvJ) zegt: ‘U mag geen visa kort verblijf afleveren voor asiel want dat dient daar helemaal niet voor.’

  2. Bedankt Theo voor uw klare uitleg! Wens je sterkte tegen alle stormen die je moet bestrijden!

Geef een reactie

