Dag op dag twee jaar zit de luchthaven van Zaventem zonder voorzitter.
Deze cruciale stoel blijft leeg omdat Alexander De Croo zijn zin niet krijgt. Hij wil er zijn eigen mannetje zetten, met name Wouter Gabriëls, zoon van de corrupte burgemeester van Bree en ‘liberale’ overloper Jaak Gabriëls.
Zoontjes van
Het zoontje van krijgt het zoontje van echter niet gepistoneerd. De discrete private aandeelhouders die 75% van de aandelen bezitten, weigeren mee te doen aan deze politieke benoemingscarrousel. Zij verkiezen de dame die als eerste uit de externe selectieprocedure kwam. Voor hen mocht ook Marc Descheemaeker nog wat langer op de voorzittersstoel blijven zitten. Hij werd door vriend en vijand geroemd voor zijn kennis en voorzitterskwaliteiten. Maar ook dat was een No pasaran voor De Croo. Descheemaeker was immers van Open VLD overgegaan naar N-VA en van het ogenblik N-VA uit de federale regering gebonjourd was, was het tijd om die openstaande rekening te vereffenen.
Blokkeringsminderheid
En nu is De Croo boos. ‘Als Brussels Airport oorlog wil, zal het oorlog krijgen.’ is het ordewoord op de Zestien. Hij gaf aan de baas van de Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij (FPIM), Open VLD’er Koen Van Loo, het bevel de benoeming te blokkeren. Dat kan omdat de federale overheid via FPIM een minderheidsaandeel mét blokkeringsmogelijkheid aanhoudt van 25% +1 aandeel. Sindsdien zit de Brussels Airport zonder voorzitter en dit terwijl Corona de moeilijkste periode ooit was voor onze luchthaven, veel zwaarder dan de aanslagen, zelfs zwaarder dan het faillissement van Sabena.
Toorn
De Croo’s toorn uitte zich ook in de platte pestbelasting op vliegtickets (zonder ook maar enig effect op vlieggedrag). Iets wat Open VLD in tempore non suspecto nooit zou aanvaarden. Zoiets wordt dan ook best Europees geregeld. En moet het gezegd dat de benoeming van Ecolo-fundi Georges – ‘ik houd niet van vliegtuigen’ – Gilkinet op de cruciale post mobiliteit een ramp is voor het luchthavenbeleid? Geen enkel dossier geraakt opgelost. Alles zit geblokkeerd. De Croo lacht in het vuistje…
Maak de luchthaven Vlaams
De Croo’s kinderachtige luchthavengijzeling heeft lang genoeg geduurd. De loze beloftes rond ‘de nieuwe politieke cultuur’ van Vivaldi zijn niet meer om aan te horen. Zelfs Calvo’s oren beginnen er intussen van te tuiten.
Voor mij is de oplossing voor deze federale sabotage duidelijk, breng de luchthaven van Zaventem integraal over naar Vlaanderen. De Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV) moet alle luchthavenaandelen van de FPIM overnemen. Dit kan perfect via een vermogensmutatie, eventueel met een overgangsfase voor de dividenden. Daarmee krijgt de armlastige federale overheid toch nog iets van financiële garanties. Niet dat De Croo & co het verdienen. Een boete omwille van jarenlange sabotagepolitiek ware rechtvaardiger. Maar in België werkt alles nu eenmaal averechts.
Het is genoeg geweest. Geef ons onze luchthaven terug.
