Waarom een federale stem op het VB een stem voor Vivaldi II is.

Gisteren kwamen er meer dan 700(!) reacties binnen op mijn blog over het Nederlandse regeerakkoord. Daaruit blijkt een breed gedeelde wens: via samenwerking tussen de N-VA en het Vlaams Belang ook bij ons eindelijk de migratiewetgeving ingrijpend verstrengen. Ik begrijp die wens. Niemand moet mij overtuigen van de noodzaak van immigratiebeperking.

VB

Maar het is een illusie om te denken dat een stem voor het VB daarvoor kan zorgen. Enkel een stem op N-VA kan dat. Waarom? Dat wil ik in deze blog uitleggen. Niet door jullie mijn ‘mening’ daarover geven, maar wel de naakte feiten. Lees even mee.👇

76/150

De migratiewetgeving is geen Vlaamse, maar een federale bevoegdheid. Om ze te verstrengen heb je dus een meerderheid nodig van minstens 76 van de 150 Kamerzetels. 61 Kamerzetels zijn voorbehouden voor Franstalige partijen. Die hanteren allemaal een strikt ‘cordon sanitaire’ rond het VB, (net als PvdA, Groen, Vooruit, CD&V en Open VLD). De kans dat één van hen bereid zal zijn een regering te vormen met het VB is onbestaande. Oók als het VB 30% of zelfs 40% zou halen. En óók als de N-VA de deelname van het VB zou eisen om zelf toe te treden. Dan leggen ze gewoon een dubbel cordon rond VB én N-VA. En reken maar dat de Vlaamse traditionele partijen dan opnieuw bereid zullen zijn te regeren zonder Vlaamse meerderheid. Daarom dat ik stel dat een stem op het VB een stem voor Vivaldi II is. Daarom dat ik Tom VG opriep geen federale(!) VB lijsten in te dienen. Allemaal weggesmeten Vlaams-nationaal electoraal kapitaal.

Vanuit de Kamer

Kan de migratiewetgeving dan niet vanuit de Kamer zelf verstrengd worden? Waardoor een stem voor VB toch nog loont? Neen. In België bepaalt niet het parlement, maar wel de regering welke wetten veranderd zullen worden en hoe. Daarover wordt één grote deal gemaakt tijdens de regeringsonderhandelingen, die afgeklopt wordt in het ‘regeerakkoord’. Het is de regering zelf die de wetswijzigingen opstelt en ze als ‘wetsontwerp’ naar het parlement brengt, waarna ze door de Kamerleden van de meerderheidspartijen worden goedgekeurd.

Onmacht

Partijen die niet in de regering zitten kunnen weliswaar zelf ook ‘wetsvoorstellen’ indienen, maar die worden standaard weggestemd door de Kamerleden van de regeringscoalitie. Oók als het gaat om goede wetsvoorstellen, waarvan velen van hen eigenlijk voorstander zijn. ‘Infantiel en weinig democratisch’, hoor ik u denken. Dat is het ook. Ik weet als geen ander hoe frustrerend deze manier van werken kan zijn. Tientallen strengere migratievoorstellen van mijn hand werden de afgelopen jaren op deze manier weggestemd. Niet omdat ze niet goed, of niet nodig waren. Omdat ze van mij en mijn (oppositie)partij kwamen.

Rationele keuze

Het verstrengen van de migratiewetgeving kan dus enkel via federale regeringsdeelname. Daarom kan enkel de N-VA daarvoor zorgen. En om dat te realiseren, zal de Kamerfractie van N-VA zo groot mogelijk moeten worden. Kiezers die een strengere migratiewetgeving wensen hebben daarom in het kieshokje maar één rationele keuze: de Kamerlijst van N-VA.

Respect

Ik schrijf dit met respect voor de potentiële of al overtuigde VB kiezers, maar dit is nu eenmaal de politieke realiteit.

2 gedachtes over “Waarom een federale stem op het VB een stem voor Vivaldi II is.

  1. Ik weet al lang dat België geen echt democratisch land is. Heel dat “Europese” circus (lees: politiek) is even ziek.

    Het is zeer schrijnend dat de Vlamingen verraden worden door de Vlaamse politici. Maar eigenlijk is dat geen verrassing voor mij. Ik heb hetzelfde verraad gezien tijdens mijn legerdienst, waar de Vlaming als een tweederangsburger werd behandeld door Franstalige officieren, en waar de Vlaamse officieren op stonden te kijken zonder in te grijpen. Geen idee hoe dat komt/kan. Als je dit omgekeerd zou proberen, dan staat het land in brand. Idem dito wat migratie betreft. De Vlaming moet maar incasseren, zijn mening telt niet. Laat hem maar werken! Ik had echter nooit gedacht dat men zó ver zou gaan in het verraad! Onze beschaving, waar onze voorvaderen zo voor gevochten hebben…

    Wel, Theo, ik blijf het er toch op wagen om op het Vlaams Belang te stemmen. De Vlamingen – waaronder ikzelf – worden steeds bozer. Ze zijn die hypocrisie echt zat. Misschien valt er wel een verrassing uit de (stem)bus. Misschien loopt de NVA volledig leeg na het niet nakomen van de belofte om het cordon te doorbreken (belofte van Bart De Wever destijds – partij van de “verandering”). Bart maakt nu duidelijk dat hij niet wil samen werken met het Vlaams Belang. De renovatieplicht (**), die de gewone Vlaming héél hard treft, inclusief en vooral de jongeren, werkt ook niet in het voordeel van de NVA. En het verplichte elektrisch rijden (*) dat onbetaalbaar is voor de meeste Vlamingen, maakt de mensen vooral armer en beperkter.

    (*) Bart de Wever zei dat de gewone Vlaming maar de tweedehandswagens moet kopen van zelfstandigen. Hoe erg kun je neerkijken op het volk? Ten eerste zijn dit decadente luxewagens die 100% aftrekbaar zijn van de belastingen, voor de zelfstandigen (de gewone Vlaming betaalt dus die decadente luxe). Ten tweede: hoe lang gaan die batterijen mee? Maximaal – in het beste geval – 10 jaar!!! Dus, je betaalt je krom aan een tweedehands decadente luxewagen, die misschien nog 4 jaar rijdt. En daarna??? Te voet? Of stel dat je de goedkoopste elektrische wagen (niet meer dan een overdekte rolstoel waar niets in kan) kunt kopen, die ook nog een fortuin kost, dan gaat die ook maar 10 jaar mee. Na 10 jaar ben je platzak en zit je zonder wagen. Heel “motiverend” om nog te gaan werken! Het openbaar vervoer is geen optie (geen deftige verbinding, terreur door groepen jongeren met een migratie-achtergrond).

    (**) De renovatieplicht zorgt ervoor dat wie een huis koopt, dat niet voldoet aan die belachelijke normen, het huis binnen de 5 jaar in overeenstemming moet brengen met die belachelijke normen. In plaats van een huis te kopen en dit stap voor stap (als het financieel past) te verbeteren, wordt men gedwongen om het binnen 5 jaar te voltooien. Tja, begin er maar aan als jonge arbeider. Wie kan dit betalen? En dan de absurde regeltjes van “hoe” dit moet gebeuren… Tjonge jonge… Duidelijk wereldvreemde politici. En als je al een huis hebt en je moet het verkopen om het rusthuis te kunnen betalen, dan zakt het al in waarde omdat het niet meer voldoet aan die belachelijke normen. Heel “motiverend” om nog te gaan werken! Ja, het zijn zotten die werken!!! Echt!

    Dus, ik waag het erop. De Vlamingen worden steeds bozer. De afkeer van deze “democratie” neemt jaar na jaar toe. Ook bij de jongeren merk ik steeds meer boosheid bij dit Vivaldi-circus. Laat ons hopen dat er een gigantisch groot Vlaams Belang opstaat. Wie niet waagt blijft maagd!

    En mocht er weer een Vivaldi opstaan, dan zal West-Europa ondertussen wel een ayatollah-gebied geworden zijn tegen de volgende verkiezingen. Of een tweede Afrika. Dan is het om zeep. Hopelijk bestaat Israël dan nog en kan ik daar asiel aanvragen. Shalom Israël!

    MVG van een Vlaams Belang stemmer

  2. Waarom een stem voor de NVA blijkbaar een stem tegen de democratie is:

    Bij de vorige verkiezingen was Bart De Wever terecht verontwaardigd omdat de NVA als grootste partij aan de kant werd gezet.

    Nu de kans bestaat dat het Vlaams Belang de grootste patij wordt en eventueel met de NVA een meerderheid kan vormen, zegt Bart doodleuk dat de NVA niet wil samen werken met het Vlaams Belang. Op federaal niveau zou je Barts verhaaltjes eventueel nog kunnen geloven. Maar zelfs op Vlaams niveau wil hij niet samenwerken met het VB. Meer nog: gisteren zei hij dat hij zelfs coalities op gemeentelijk niveau met het VB tegenhoudt. Op gemeentelijk niveau!!

    Bart De Wever, die bij de vorige verkiezingen moord en brand schreeuwde omdat de democratie in gevaar was -terecht! – doet nu net hetzelfde. Waar is de democratie nu Bart/NVA??? En zelfs tot op het gemeentelijk niveau!! Hij is nog minder democratisch dan Vivaldi.

    Daarom, na het zoveelste verraad, hoop ik echt dat de mensen wakker worden. Ook de gender- en andere leugens rond het VB van de “linksen”, nemen gevaarlijke proporties aan. Fake news is inderdaad gevaarlijk, maar men dient zich af te vragen van waar het fake news komt. Toen ik vandaag zag dat de media die leugens massaal delen, dan begin ik me ernstig zorgen te maken. Blijkbaar heeft de NVA geen bezwaar meer tegen de “woke”-kerk, islamisering en massamigratie. De partij van de “verandering”, die “weet” wat het volk wil.

    Theo, ik heb het nog voor je opgenomen toen je als “nazi” werd neergezet door de “linksen” en de “woke”-kerk. Maar dit gaat me te ver.

    MVG van een ex-NVA-stemmer die met volle overtuiging op het Vlaams Belang stemt.

Plaats een reactie