Slechts helft van Belgische militairen fit – Laksheid op sportief vlak is de oorzaak

 Enkele maanden geleden pakte ik uit met cijfers over te dikke soldaten. Zelden kreeg ik zoveel reacties, wel 60. De helft gaf me groot gelijk, de andere helft vond dat ik mijn – synoniem van – ‘mond’ moest houden. Als caractériel kan ik het dan uiteraard niet nalaten om dieper te graven.

Uit de talrijke reacties leerde ik dat ik me beter niet focuste op het (over)gewicht, maar op de fysieke fitheid. Sommige militairen wegen immers misschien een kilootje te veel, maar zijn fysiek tip top in orde. Deze wijze raad heb ik niet in de wind geslaan. Maar ook dan zijn de cijfers eerder beschamend.

Uit cijfers die ik kon inkijken blijkt dat slechts 51% van de 38.572 Belgische militiaren in 2009 slaagde voor de door het leger verplichte MTLG-fitheidstest.

51% slaagde voor deze fitheidstests, 16% buisde, 12% kwam gewoon niet opdagen om de test af te leggen, 8% werd medisch vrijgesteld en 13% was ouder dan 50 jaar en dus ook medisch vrijgesteld.

Het feit dat 12% gewoon niet kwam opdagen en dus weigerde om deze verplichte jaarlijkse tests af te leggen, zegt al veel. De trieste vaststelling dat hiermee geen enkele sanctie gepaard gaat, is nog veel erger en toont de laksheid van de legerleiding op het vlak van sportiviteit en fysieke paraatheid. Deze cijfers zijn vooral een slag in het gezicht van de duizenden militairen die wél de moeite doen om fit te blijven. Het doet het imago van het Belgische leger geen deugd. Minister De Crem moet zijn verantwoordelijkheid nemen en zorgen voor een sportief, fit leger.

Ik ben ervan overtuigd dat er zo snel mogelijk een actieplan opgesteld moet worden rond operationaliteit, gezondheid en imago. De sportieve basisinfrastructuur is in quasi elke kazerne voorhanden. Het probleem situeert zich dan ook niet zozeer op het vlak van infrastructuur of een gebrek aan sportmonitors, maar wel op het vlak van mentaliteit. We moeten beginnen met het responsabiliseren van de leidinggevenden in de eenheden. Daarnaast moet er ook een stok achter de deur komen. Het kan niet dat er geen sancties worden opgelegd aan de militairen die hun kat sturen of die jaar na jaar falen. Het bevriezen van het statuut (geen opslag, geen promotie, …), kan een begin zijn.

Opvallend is ook dat de militairen van de landmacht, de luchtmacht en de zeemacht gemiddeld beter scoren dan de militairen die in Evere of Neder-Over-Heembeek gestationeerd zijn.

En, beste niet-fitte soldaten, reageer aub massaal, maar je moet niet eindeloos herhalen dat ‘de politie ook met een probleem zit’ en dat ‘Bart De Wever ook niet fit is’, want dat weet ik ook wel.

Ik ondervroeg minister De Crem hierover woensdag, het interessante verslag kan je hier nalezen (vanaf blz. 29).

2 gedachtes over “Slechts helft van Belgische militairen fit – Laksheid op sportief vlak is de oorzaak

  1. Maak ook eens in uw percentages een verschil tussen officieren (die het voorbeeld moeten geven ), onderofficieren en vrijwilligers. 😉

Geef een reactie

