Klimaatpraat

Jill de weervrouw is al jaren een klimaatactiviste. Op VTM Nieuws wist ze dat we ‘vlees, zuivel en vis voortaan moeten beschouwen als delicatessen’ en dus drastisch moeten beperken. Ik vind dit extreme klimaatpraat. Er ontstond ophef over mijn reactie. Ik licht ze graag toe.

Eerst en vooral

1/ Dat het klimaat er niet goed aan toe is weten we. Er bestaat voldoende wetenschappelijk bewijs voor.
2/ Dat, zelfs los van de hele klimaatdiscussie en de rol van de mens, de ecologische voetafdruk van de gemiddelde Westerling te groot is, weten we ook. Onze planeet heeft haar limieten en we hebben er maar één.
3/ Dat bijvoorbeeld rundsvlees een grote impact heeft op de productie van CO2 en dus het klimaat is ook niet nieuws onder de zon.

Hierover gaat het dus niet. Alle bekrompen ‘klimaatnegationist!’-reacties kunnen verticaal de vuilbak in.

Waar gaat het dan wel over?

Werken aan een echt milieu- en klimaatbeleid doe je door draagvlak te creëren. En draagvlak creëer je niet door mensen permanent te culpabiliseren en er zonder context enorme inspanningen van te eisen.

Een glas melk beschouwen als delicatesse? Een potje yoghurt? Een stuk spek? Een worst? Kom zeg, laat ons ernstig blijven. Groene klimaatgekkies vinden dit misschien allemaal normaal, maar de gemiddelde Vlaming vindt het ridicuul, belachelijk en overdreven.

Vlamingen pesten

Groen – en bij uitbreiding de groene beweging – heeft al jaren een kanjer van een imagoprobleem bij het overgrote deel van de bevolking. Altijd dat morele vingertje. Altijd die regeltjes. Altijd maar verbieden. Dit aanhoudend rondje ‘Vlamingen pesten’ was trouwens de reden waarom Groen, na vier jaar mee besturen in de paarsgroene regering Verhofstadt I, in 2003 onder de kiesdrempel zakte en verschrompelde. Ik betwijfel of het er nu veel beter uit ziet…

Onze boeren

Daarnaast zet Jill de klimaatactiviste met haar uitspraken ook nog eens onze hele landbouwsector op tegen de samenleving. Het klimaatcriminaliseren van onze boeren mag wel eens gaan stoppen. Mijn vader zei me geregeld: ‘Bijt nooit in de hand die je voedt.’ Hij had gelijk.

Moet er dan niets gebeuren?

Zeker wel, ik geloof in technologische innovatie, ik geloof ook in voorlichting en sensibilisering. Natuurlijk moeten we gezond(er) eten en milieubewuster leven is een nobel doel. En voor mij mag er zeker een afname zijn van de veestapel. Meer respect voor de kleine familiale landbouw en minder megastallen? Prima.

Europe First?

Maar ook daar, zijn we bereid om het dubbel te betalen voor onze landbouwproducten? Of laten we dan nog liever ons varkensvlees de Antwerpse haven binnenvaren vanuit China? En wat is de échte milieukost van wereldhandel en dito transport? Moeten we dan het héle model niet omgooien? ‘America First’ is het adagium van de verguisde Donald Trump. Maar komt milieubewuster leven daar dan niet op neer? Kleinere leef- en economische productiecirkels? Europe First? Flanders First?

Polarisatie

Sowieso een interessant en belangrijk debat, maar extreme adviezen zoals die van Jill doen in mijn ogen maatschappelijk meer kwaad dan goed. Het aanwakkeren van angst door apocalyptische beelden op te hangen kan een schokeffect teweeg brengen, maar is spelen met maatschappelijk vuur.

Het zal het debat enkel nog meer polariseren in believers en non-believers. En met prime-time extreme klimaatpraat te verkopen op VTM Nieuws zal het kamp van de non-believers en ‘je m’en foutisten’ eerder groeien dan slinken.

Jill Peeters komt binnenkort met een heus programma op de VRT over het klimaat en de biodiversiteit. Ik hoop dat het geen apocalyptische Armageddon reeks wordt vol Westerse zelfculpabilisering en moraliserende praatjes, want daar gaat niet veel volk naar komen kijken, maar ik houd mijn hart vast.

Zullen ze het dan nooit leren?

2 gedachtes over “Klimaatpraat

  1. Je slaat de nagel op de kop, Theo!
    We schuiven al onze zelfvoorziening naar het buitenland, waardoor we van het buitenland afhankelijk worden. Zeer slecht voor het milieu en een natie. Dat is exact wat het kapitalisme wil: naties en volkeren breken. Het is geen toeval dat “links” en de kapitalisten zo goed samenwerken.

    Men zeikt constant op Europa, terwijl India – met meer dan 1 miljard inwoners – gewoon alle afval in zee dumpt. Maar geen kwaad woord over India! En als we kijken hoe de grondstoffen voor de “groene” energie gewonnen worden, dan lijkt me dat even schadelijk (of zelfs erger) dan andere energiebronnen.
    We moeten ook de realiteit onder ogen durven te zien: we zijn met teveel! Als we kijken naar de bevolkingsexplosie in Afrika, waar massaal geld in gepompt wordt, dan moet men niet schrikken dat het milieu dat niet aankan. Maar nee: het is de “schuld” van de Europeaan (en vooral de Vlaming) die zijn best doet om het milieu te sparen en een beperkt aantal kinderen produceert.

    En zwijg me vooral van die “klimaatactivisten”. Ik zie Francesca Vanthielen nog tekeer gaan op TV, dat de Antwerpse haven met het geldbejag een schande is. Maar ondertussen zit diezelfde “activiste” op kanaal Z te presenteren: een zender waar het enkel om geld en kapitalisme gaat. Ik vraag me ook af hoe milieu- en diervriendelijk haar schmink is.

    Mvg

  2. Beste Theo,

    Het lijkt mij een pak eerlijker om de term ” klimaat” niet meer te gebruiken. Ondertussen is iedereen vertrouwt met de grootheidswaan van GroenLinks, synoniem voor VIVALDI. Klimaat is nu eenmaal iets waar we als aardbewoner niets in de pap te brokken hebben. We kunnen eventueel wel proberen om alle groenlinksen naar een van de polen te sturen om de aardas te zoeken en die terug te duwen naar de positie van 30 jaar geleden, met als voordeel dat we even verlost zijn van dezen.
    Ik wil wel het milieu verhaal volgen. Het probleem is hier dat in tegenstelling tot het klimaat, er wel effectief aan gewerkt moet worden ( lees de handen uit de mouwen steken) . Dit laatste is iets waar de Groenlinksen een broertje dood aan…., en helaas ook geen verstand van…. hebben.
    Iemand zoals Jill kan zich het best in een spannend leren broekje wurmen en een behoorlijk diep gedecolleteerd niemendalletje hijsen , ……….. , sja waarna alles stopt. Ik ben mij ervan bewust dat dit tegen alle Woke toestanden ingaat, maar ik gun de klaagcultuur ook iets.

    Laten we Jill gewoon voor wat ze waard is, een Televisioneel leeghoofd .

    Mvg Stefaan

Plaats een reactie